Jeśli byłeś w latach 90., prawdopodobnie słyszałeś znajome „Hę?” Dorastałbym, słuchając. Głos w trwającym od dziesięciu lat serialu komediowym „Home Improvement”. Można go kochać lub nienawidzić, prowadzony przez Tima Allena serial o rodzinie Taylorów, prowadzony przez zbyt pewnego siebie Tima Toolmana, był niemal wszechobecny przez osiem sezonów i zdobył nawet siedem nagród Primetime Emmy. Ale gdzieś w 1999 roku serial ucichł i pojawiło się pytanie „co?” Dźwięk ucichł w godzinach największej oglądalności. Pozostawiło po sobie dziedzictwo, które obejmowało rzekome złe zachowanie Jonathana Taylora Thomasa, często niewidocznego wścibskiego sąsiada Wilsona i Tima Allena oraz Na papierze straszna opinia.

W 2024 r. dziedzictwo serialu dodało kolejny poziom, gdy zabrała głos Patricia Richardson, która grała cierpiącą żonę Tima, Jill. Los Angeles Times o 25. rocznicy ostatniego sezonu serialu, ujawniając, że spór dotyczący płatności ostatecznie doprowadził do zakończenia serialu. Podobnie jak w przypadku wielu seriali komediowych, które ukazały się przed i po nim, od „Seinfelda” przez „Przyjaciół” po „Teorię wielkiego podrywu”, negocjacje dotyczące wynagrodzeń odegrały rolę w planach serialu na przyszłe sezony. Jednak w tym przypadku Richardson twierdzi, że chciała odejść pod koniec serialu, a wyraźna niechęć kierownictwa studia do zajęcia się ogromną różnicą w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn przypieczętowała transakcję.

Za kulisami w Home Improvement pojawił się problem różnic w wynagrodzeniach

„Home Improvement” został wyemitowany na antenie ABC i zadebiutował przed fuzją z spółką-matką Disney, ale został także wyprodukowany przez Touchstone Television należącą do Disneya. Kiedy Richardson zaczęła grać Jill w serialu, miała kontrakt z Disneyem i powiedziała LA Times, że regularnie zapewniała kreatywny wkład za kulisy serialu. Według Richardsona i scenarzystki / współproducentki wykonawczej Rosalind Moore, Richardson sprzeciwiała się niektórym decyzjom dotyczącym scenariusza serialu (które były podejmowane głównie przez mężczyzn), pomagając przy tym stworzyć dla siebie bogatą postać. Podobno nie było to niczym niezwykłym w przypadku serialu, ponieważ zarówno on, jak i Allen zazwyczaj przekazywali scenarzystom i producentom opinie do przeczytania.

Jednak pomimo swojego wpływu na serial Richardson powiedział, że nigdy nie przyznano mu kredytu producenta, o który prosił. (W międzyczasie Allen był producentem wykonawczym 77 odcinków serialu). Richardson twierdzi, że otrzymał wyjaśnienie, że jeśli zdobędzie uznanie, inni członkowie obsady będą chcieli tego samego. Niemniej jednak udało jej się utrzymać pozycję w negocjacjach, zapewniając sobie punkty udziału w zyskach i gwarancję czterech odcinków na sezon poświęconych jej postaci podczas renegocjacji kontraktu w 1993 roku. Jednak według Richardsona konsekwentnie zarabiał mniej niż jedną trzecią tego, co zarabiał Allen. Wynagrodzenie przez cały czas trwania programu.

Kilka lat później Richardson był gotowy opuścić serial. Powiedział LA Times: „Powiedziałem wszystkim, że na świecie nie ma wystarczającej ilości pieniędzy, aby utrzymać mnie przez dziewiąty rok. Ten program się skończył. To musi się skończyć”. Pomiędzy pragnieniem Richardsona spędzenia większej ilości czasu z rodziną, napływem nowych dyrektorów i odejściem Thomasa, praca nie była dla niego taka sama. Jednak ABC najwyraźniej naprawdę chciała kolejnego sezonu („Home Improvement” wydaje się być oceny nadal cierpią) i według Richardsona zaoferował Allenowi 2 miliony dolarów za odcinek przez 25 kolejnych odcinków. W międzyczasie oferowano mu 1 milion dolarów za odcinek – ogromną sumę, ale wciąż połowę tego, co oferowała jego koleżanka. Jest to frustrująco powszechny problem, o którym mówiło wiele kobiet. W 2017 roku podsumowała to Natalie Portman powiedzieć opiekunowi„W porównaniu z mężczyznami kobiety w większości zawodów zarabiają 80 centów na dolarze. W Hollywood my zarabiamy 30 centów na dolarze”.

Patricia Richardson była gotowa opuścić Home Improvement, a Disney ułatwił to

Richardson przeciwstawił się oczekiwanej, ale rozczarowującej porażce, przedstawiając własną ofertę: 2 miliony dolarów za odcinek i kredyt producenta wykonawczego – to samo, co Allen miał już lub teraz oferował. Richardson wyjaśnił: „Wiedziałem, że Disney nie zapłaci mi tak dużo. To był mój sposób na powiedzenie„ nie ”i bycie trochę oschłym wobec Disneya”. „Byłam tam tak długo, a oni nigdy nie zapłacili mi nawet jednej trzeciej tego, co zarabiał Tim, i ciężko pracowałam. Byłam głównym powodem, dla którego kobiety to oglądały”. Miała rację. Oferta została odrzucona i być może w przewrotnym świadectwie tego, jak ważna była jego rola w serialu, najwyraźniej nikt nie rozważał kontynuowania „Home Improvement” bez Richardsona.

Chociaż spotkali się ponownie przy programie telewizyjnym „Last Man Standing”, wydaje się, że związek Allena i Richardsona był skomplikowany, ponieważ musiała zająć stanowisko w negocjacjach, zwłaszcza że Allen już zgodził się na umowę. „Byłam zła na Tima, bo zostawiał mnie w spokoju, ponieważ był jedyną osobą, która odmawiała, przez co poczułam się bardzo źle i czułam się jak zła osoba” – wyjaśniła. „A on był zły na mnie, że go zostawiłam. Był zły.” Co dziwne, sztuka naśladowała życie w finale serialu „Home Improvement”, kiedy Timowi zaproponowano podwyżkę i kredyt producenta wykonawczego za kontynuację programu „Tool Time”, ale ostatecznie odrzucił tę pracę Jill, aby mu na to pozwolić realizować swoje marzenie. Jako psycholog dziecięcy w Indianie.

To słodkie zakończenie serialu, w którym nie zawsze na pierwszym miejscu stawia się główną rolę kobiecą – spoiwo spajające fikcyjną rodzinę. Szkoda tylko, że faktyczna polityka płci tocząca się za kulisami była bardziej chaotyczna niż szczęśliwe zakończenie rodziny Taylorów.

Source link