Waszyngton, Stany Zjednoczone:
TikTok twierdzi, że w niedzielę „zgaśnie” w Stanach Zjednoczonych, chyba że rząd zapewni, że nowe prawo zakazujące tego nie zostanie wykorzystane do karania dostawców usług.
TikTok stwierdził w oświadczeniu: „Jeśli administracja Bidena natychmiast nie wyda ostatecznego oświadczenia, aby zadowolić najbardziej krytycznych dostawców usług i zapewnić o nieegzekwowaniu przepisów, TikTok będzie niestety zmuszony do wyłączenia się 19 stycznia”.
Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych podtrzymał w piątek ustawę popieraną przez prezydenta Joe Bidena i Kongres, która nakłada na właściciela aplikacji ByteDance obowiązek sprzedaży TikTok lub zaprzestania działalności w USA do 19 stycznia.
W następstwie decyzji Sądu Najwyższego TikTok stwierdził: „Oświadczenia wydane dzisiaj zarówno przez Biały Dom Bidena, jak i Departament Sprawiedliwości nie zapewniają niezbędnej jasności i zapewnień dostawcom usług, którzy muszą utrzymać dostępność TikTok dla ponad 170 milionów Amerykanów. „są integralną częścią.” ,
W jednomyślnej decyzji uznano, że ustawa nie narusza prawa do wolności słowa, zadając poważny cios TikTokowi i tworząc niepewność co do tego, co się stanie, jeśli zakaz zacznie obowiązywać. Sąd zgodził się z obawami rządu dotyczącymi bezpieczeństwa narodowego dotyczącymi własności aplikacji przez chińską firmę ByteDance.
ByteDance stanowczo odmawia sprzedaży swoich oddziałów w USA, stanowisko to zajął również Pekin, potępiając to prawo jako kradzież.
Sędziowie przyznali, że „dla ponad 170 milionów Amerykanów” ten gigant mediów społecznościowych „zapewnia wyróżniającą się i ekspansywną platformę ekspresji, sposób zaangażowania i źródło społeczności”.
Jednak, jak stwierdził sąd, „Kongres ustalił, że zbycie jest konieczne, aby rozwiązać jego uzasadnione obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego dotyczące praktyk gromadzenia danych przez TikTok i relacji z zagranicznym przeciwnikiem”.
Mimo że zakaz już obowiązuje, Biały Dom Bidena oświadczył, że nie będzie go egzekwował, pozostawiając sprawę nowemu prezydentowi Donaldowi Trumpowi.
Trump, który sprzeciwił się zakazowi, rozmawiał w piątek o TikToku z prezydentem Chin Xi Jinpingiem.
„Oczekiwano decyzji Sądu Najwyższego i każdy powinien ją uszanować” – napisał Trump w Truth Social. Powiedział, że potrzebuje czasu, aby znaleźć alternatywę dla zakazu.
Departament Sprawiedliwości zauważył, że wdrażanie prawa „będzie procesem, który będzie kontynuowany w czasie”, co może wskazywać, że nie zamierza obecnie egzekwować prawa. Pomimo porażki w sądzie dyrektor generalny TikTok, Shaw Chew, podziękował Trumpowi za „zaangażowanie we współpracę z nami w celu znalezienia rozwiązania”.
„Trump naprawdę rozumie naszą platformę” – powiedział.
TikTok wściekle lobbuje, aby udaremnić wdrożenie prawa, a Chew ma uczestniczyć w inauguracji Trumpa w poniedziałek.
Zgodnie z prawem Apple i Google będą musiały usunąć TikTok ze swoich sklepów z aplikacjami, co uniemożliwi pobieranie nowych aplikacji. Firmom grozi kara do 5000 dolarów za użytkownika uzyskującego dostęp do aplikacji.
Jak donoszą amerykańskie media, Chew nie dał żadnych wskazówek, czy TikTok jednostronnie zamknie swoją platformę w Stanach Zjednoczonych, jeśli zakaz wejdzie w życie.
Prawnik TikTok Noel Francisco ostrzegł, że TikTok zostanie zamknięty w niedzielę w przypadku porażki prawnej.
„Opłacalna umowa”
Nowy doradca Trumpa ds. bezpieczeństwa narodowego, Mike Waltz, powiedział Fox News, że administracja będzie działać, „aby zapobiec wygaśnięciu TikToka”, zauważając, że ustawodawstwo będzie działać, jeśli Biały Dom będzie mógł wykazać postęp w kierunku „realistycznego porozumienia”. 90 dni.
Były właściciel Los Angeles Dodgers, Frank McCourt, wyraził zainteresowanie kierowaniem zakupem działalności TikTok w USA i powiedział, że jest „gotowy do współpracy z firmą i prezydentem Trumpem w celu sfinalizowania transakcji”.
Zakaz przyniósłby znaczne korzyści amerykańskim rywalom, Instagram Reels i YouTube Shorts, ale wpływowe osoby stwierdziły, że wyjątkowych możliwości TikTok nie da się dorównać.
„Na TikToku dużo łatwiej jest tworzyć filmy i docierać do ludzi niż na wielu innych platformach” – powiedział Nathan Espinoza, który ma ponad 500 000 obserwujących na TikToku.
Courtney Spreitzer, szefowa agencji marketingu cyfrowego Socialfly, powiedziała, że twórcy TikToka żyją w „ogromnej niepewności”.
Wśród reklamodawców „niektórzy obstawiają, że przerwa nastąpi, inni są bardziej optymistyczni, że będzie ona trwała po niedzieli”.
(Z wyjątkiem nagłówka, ta historia nie została zredagowana przez personel NDTV i została opublikowana z kanału konsorcjalnego.)