Co najmniej 14 osób zginęło na początku nowego roku, a około 30 innych zostało rannych, gdy mężczyzna wjechał pickupem z flagą Państwa Islamskiego w tłum w dzielnicy francuskiej amerykańskiego miasta Nowy Orlean. Wprowadzono Luizjanę. Ogień. Władze nazwały to umyślnym atakiem, a FBI prowadzi dochodzenie pod kątem możliwego aktu terrorystycznego.
Do ataku doszło na Bourbon Street, znanej jako jedno z największych miejsc imprez sylwestrowych na całym świecie. Wielki tłum zebrał się w mieście przed ćwierćfinałem College Football Playoff w Sugar Bowl, który został przełożony.
Względy bezpieczeństwa i wcześniejsze planowanie
Na kilka miesięcy przed śmiercionośnym atakiem noworocznym władze Nowego Orleanu przygotowały możliwe scenariusze, w których na różnych skrzyżowaniach na Bourbon Street może wjechać pojazd, w szczególności pickup Ford F-150, który brał udział w ataku – podaje agencja informacyjna Poinformował Reuters.
Według jednego z badań taka ciężarówka mogła rozwijać prędkość od 12 do 70 mil na godzinę, przejeżdżając przez zatłoczony obszar turystyczny. Jednak pomimo tych obaw miasto zdecydowało się zainstalować nowe bariery drogowe – słupki – które wytrzymują uderzenia jedynie przy prędkości do 16 mil na godzinę. W raporcie napisano, że decyzja została podjęta na podstawie analizy inżynieryjnej i dokumentów przetargowych miasta.
Te nowe słupki, które miały zostać zainstalowane przed Super Bowl w lutym 2025 r., nie zostały jeszcze zainstalowane podczas ataku noworocznego. W raporcie Reuters stwierdzono, że ze zweryfikowanych dokumentów jasno wynikało, że słupki te nie będą w stanie zatrzymać pojazdu jadącego ze średnią i dużą prędkością, co wskazuje na potencjalną wadę planu bezpieczeństwa miasta. Decyzja o przedłożeniu łatwości obsługi nad bezpieczeństwem w razie wypadku wynikała przede wszystkim z problemów ze starszymi systemami słupków, które wymagały częstej konserwacji.
Nowy Orlean znajduje się pod presją poprawy środków bezpieczeństwa co najmniej od 2020 r. w następstwie serii śmiercionośnych ataków samochodowych na całym świecie, w tym ataku w Nicei we Francji w 2016 r., w którym zginęło 86 osób.
Słabe strony systemu słupków miejskich
Reuters donosi, że pierwszy w mieście system słupków, zainstalowany w odpowiedzi na rosnące obawy dotyczące ataków pojazdów na całym świecie, napotkał pewne problemy. W pierwotnym systemie zastosowano Heald HT2 Matador, który umożliwiał pracownikom pokonywanie przeszkód wzdłuż torów na drodze.
Jednak system ten wielokrotnie przestał działać, ponieważ gruz, taki jak koraliki z Mardi Gras, blokował tory. Ponadto mechanizmy blokowania i odblokowywania barier były często oblewane w czymś, co jedno ze źródeł powiedziało agencji Reuters, zwanym „sok z ulicy Bourbon” – mieszanina brudu ulicznego, rozlanych napojów i śmieci – co powodowało, że pracownicy pili.
W związku z tymi problemami władze miejskie zdecydowały się wybrać nowy system słupków przystosowany do uderzenia z prędkością 10 mil na godzinę. Te słupki były lekkie i łatwe w codziennej obsłudze, a każdy słupek ważył tylko 44 funty w porównaniu do słupka o masie 86 funtów, przystosowanego do prędkości 20 mil na godzinę.
Jednak ten nowy system, który miał być instalowany codziennie przez pracownika miejskiego, nie był w stanie zapobiec atakowi noworocznemu. Wybrany system był niewystarczający, aby zatrzymać pojazdy poruszające się z dużą prędkością, na przykład w mieście modelowanym we wcześniejszych analizach inżynieryjnych, gdzie F-150 mógł osiągnąć prędkość 50 lub 70 mil na godzinę.
Słabości w przeprowadzaniu ataków i planowaniu bezpieczeństwa
W Nowy Rok napastnik, zidentyfikowany jako Shamsuddin-Din Jabbar, weteran amerykańskiej wojny z Teksasu, wykorzystał lukę w planie bezpieczeństwa miasta.
Udało mu się wciągnąć swojego szerokiego na dwa metry pickupa na szeroki na osiem stóp chodnik pomiędzy apteką a pojazdem policyjnym, po czym przyspieszył i przejechał przez tłum. Jabbar zginął w strzelaninie z policją, a urzędnicy federalni USA stwierdzili, że uległ radykalizacji i przyrzekł wierność Państwu Islamskiemu.
We wcześniejszym miejskim modelu bezpieczeństwa, który skupiał się na scenariuszach, w których pojazd wjechał na Bourbon Street od strony ulicy, nie uwzględniono możliwości wjazdu pojazdu z chodnika. Badanie wykazało, że większość wąskich chodników wzdłuż Bourbon Street posiadała bariery, takie jak hydranty przeciwpożarowe i latarnie, które uniemożliwiały wjazd pojazdom.
Jednak Jabbar wykorzystał tę lukę i wjechał swoim pojazdem na chodnik.
Od czasu ataku urzędnicy Nowego Orleanu spotkali się z krytyką dotyczącą planowania bezpieczeństwa, a wielu z nich kwestionowało, czy miasto nie spowodowało zagrożenia dla mieszkańców podczas przechodzenia ze starego słupka na nowy. Pomimo tych obaw zarówno stary, jak i nowy system nie zapobiegłby wjazdowi pojazdu na ten obszar, jak podaje raport Reuters, cytujący źródła planowania bezpieczeństwa miasta.
wyzwania w zakresie bezpieczeństwa
Władze miasta Nowy Orlean badają od 2020 r., jak ulepszyć infrastrukturę bezpieczeństwa w Nowym Orleanie, koncentrując się na ochronie Bourbon Street przed atakami pojazdów. W 2017 r., po międzynarodowych atakach pojazdów, miasto zainstalowało swój pierwszy system słupków.
Jednakże ze względu na nieefektywność tego systemu, a także wyzwania związane z ochroną pieszych przy jednoczesnym umożliwieniu normalnego ruchu pojazdów i pieszych, zdecydowano się zastąpić go systemem łatwiejszym w obsłudze.
Decyzja o wyborze systemu słupków o prędkości 10 mil na godzinę została uzasadniona potrzebą miasta zrównoważenia bezpieczeństwa z wydajnością operacyjną. Nowe słupki były łatwiejsze w codziennym montażu i demontażu niż słupki o wyższych parametrach, których przemieszczanie wymagało specjalnego sprzętu.
Strona główna Aktualności Planowany system bezpieczeństwa w Nowym Orleanie nie jest przystosowany do radzenia sobie...