Plany dotyczące pierwszego na świecie tunelu dla statków, który miałby przechodzić przez zdradliwe wybrzeże Norwegii i unikać śmiercionośnych wód, wróciły na właściwe tory.
Prace budowlane nad niesamowitym tunelem Stad Ship Tunnel rozpoczną się teraz po wstrzymaniu megaprojektu o wartości 260 milionów funtów z powodu pandemii Covid.
Półwysep Stad jest domem dla wzburzonych pływów i nieprzewidywalnej pogody – statki muszą czekać w porcie przez kilka dni, aż dostaną zielone światło do wypłynięcia.
Przez dziesięciolecia wzburzone wody w regionie wpływały na handel morski, a nawet doprowadziły do śmierci wielu marynarzy.
Zdesperowani żeglarze zmuszeni są wylądować na małych łódkach, używając drewnianych kłód, aby uciec przed niebezpiecznymi wodami.
Jednakże w miarę jak statki handlowe stają się większe i cięższe, nie jest to już możliwe.
Aby rozwiązać problem i promować handel morski, władze norweskie zaproponowały budowę szerszego tunelu.
Bezpośrednio przez półwysep zostanie wybudowane bezpieczne przejście o długości mili, umożliwiające bezpieczny przepływ statków towarowych i pasażerskich.
Statki będą zbliżać się do tunelu w Selje od północy, a dostęp od południa będzie prowadził przez fiord Moldefjord, gdzie półwysep Stad jest najwęższy.
Wjazd do przejścia podziemnego będzie sterowany sygnalizacją świetlną.
Aby jednak uniknąć konfliktów, kontrola ruchu statków przydzieli statkom przedziały czasowe – takie same, jakie przyznaje statkom powietrznym lądującym na lotniskach.
Muszą także przestrzegać ograniczenia prędkości do pięciu węzłów lub 5,8 mil na godzinę, co oznacza, że przez tunel może przepłynąć pięć statków w ciągu godziny.
Jedynymi wyjątkami są łodzie motorowe, które mogą poruszać się z prędkością 8 węzłów, co pozwala im przepłynąć w około dziesięć minut.
Aby wykopać ścieżkę przez górę, trzeba by wysadzić i usunąć około trzech milionów metrów sześciennych skał.
Tunel dla statków Stadt będzie nie tylko imponującym osiągnięciem inżynieryjnym.
Ma wkrótce stać się główną atrakcją turystyczną, szczególnie dla osób podróżujących norweską trasą przybrzeżną.
Turyści prawdopodobnie będą gromadzić się, aby zobaczyć tę wyjątkową konstrukcję i przeżyć pierwszy na świecie pełnowymiarowy tunel dla statków.
Dokładna data budowy nie jest jeszcze znana, ale przewidywane jest rozpoczęcie w 2025 roku.
Szacuje się, że realizacja projektu zajmie od czterech do sześciu lat.
Jeśli wszystko będzie nadal szło gładko, tunel Stadt zostanie otwarty i operacyjny do 2030 r.
W tym czasie Chiny Ambitny projekt o wartości 3 miliardów funtów obejmuje kopanie pod górami pod budowę najdłuższego na świecie tunelu autostradowego.
Bezprecedensowy tunel o długości 23 km, nazwany Tianshan Shengli, przecina jedno z najdłuższych pasm górskich na świecie. Czas podróży został skrócony do zaledwie kilku minut.
Tunel ma zostać otwarty dla ruchu w październiku 2025 r., co skróci czas podróży przez góry Tianshan o około 20 minut.
Skróciłoby to również 500-kilometrową podróż z Urumczi do Korli, głównego miasta w południowym Xinjiangu, do mniej niż dwóch godzin.
Prace budowlane rozpoczęły się w 2016 roku, a ich zakończenie zaplanowano na 2031 rok.
Na budowę tego tunelu rząd Xi Jinpinga wydaje ogromne wydatki w wysokości 3 miliardów funtów.