Pasażerowie na pokładzie byli przerażeni, gdy zaledwie kilka godzin po śmiertelnej katastrofie, w której zginęło 179 osób, podwozie innego południowokoreańskiego Boeinga uległo awarii.
Nieznana usterka wystąpiła w tym samym modelu samolotu, co samolot Jeju Air, który w niedzielę uderzył w nasyp pasa startowego i eksplodował.
Samolot Jeju Air Flight 7C101 wystartował z lotniska Gimpo do Jeju w poniedziałek o 6:37 czasu lokalnego, ale godzinę później wykryto awarię podwozia i samolot był zmuszony zawrócić.
Po bezpiecznym wylądowaniu około 21 ze 161 pasażerów na pokładzie Boeinga 737-800 zdecydowało się nie wracać na lot, twierdząc, że zbyt bardzo chcą ponownie polecieć.
Jeju Air przeniosło pozostałych pasażerów na lot zastępczy tym samym modelem Boeinga i ponownie odleciał do Czedżu o godzinie 8:30.
Urzędnik Jeju Air powiedział o incydencie: „Zmiana była środkiem niezbędnym do zapewnienia bezpiecznego lotu.
„Szczerze przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie spotkały naszych pasażerów”.
Jeju Air obsługuje obecnie 39 Boeingów 737-800 ze swojej floty składającej się z 41.
Pełniący obowiązki prezydenta Korei Południowej zarządził nadzwyczajną inspekcję bezpieczeństwa całej branży lotniczej w kraju po katastrofie w Muan.
Choi Sang-mok zwrócił się także do śledczych o natychmiastowe ujawnienie wyników śledztwa w sprawie skazanego na zagładę samolotu Jeju Air.
Katastrofa jest najgorszą katastrofą lotniczą w historii Korei, ponieważ ze 181 osób na pokładzie przeżyły tylko dwie osoby.
Według doniesień byli to 33-letni steward pokładowy i 20-letnia stewardesa, których wyciągnięto z tyłu samolotu.
Na nagraniu widać, jak Boeing 737-800 „Bailey Land” ląduje na pasie startowym bez kół, po czym wślizguje się na drogę.
Następnie samolot uderzył w wzmocniony betonem nasyp na końcu pasa startowego, powodując eksplozję.
Nie jest jeszcze jasne, co było przyczyną awarii podwozia, ale wydaje się, że samolot uderzył w ptaka, gdy schodził do lądowania.
Świadkowie, którzy rozmawiali z południowokoreańską agencją informacyjną Yonhap, powiedzieli, że gdy samolot był w powietrzu, widzieli iskry i słyszeli eksplozję.
Przychodzi tak…
Jeden z nich powiedział, że po usłyszeniu „głośnej eksplozji” widział „czarny dym unoszący się w niebo”.
Strażacy powiedzieli, że znaczna część samolotu została „całkowicie zniszczona”, a niektóre ciała były tak uszkodzone, że na tym etapie nie można było ich zidentyfikować.
Kula ognia rozerwała samolot na kawałki oraz rozrzuciła siedzenia i bagaż pasażerów na pasie startowym po tym, jak piloci podjęli próbę „lądowania na brzuchu”.
W wyniku eksplozji z samolotu wypadli także niektórzy pasażerowie.
Badacze zajmujący się katastrofami stoją teraz przed trudnym wyzwaniem, jakim jest przeczesywanie zwęglonego wraku, aby ustalić, jak mógł wydarzyć się ten dziwaczny wypadek – najbardziej śmiercionośna katastrofa lotnicza w 2024 roku.
Żołnierze i ratownicy przeszukali pas startowy i okoliczne pola w poszukiwaniu wskazówek w śledztwie dotyczącym katastrofy.
Jednak śledczy szybko odzyskali czarną skrzynkę rejestratora lotu odrzutowca, który może dostarczyć istotnych wskazówek na temat przyczyn tragedii.
Zrozpaczone rodziny pogrążyły się w żałobie na terminalu lotniska po otrzymaniu wiadomości o swoich bliskich.
Wielu zabitych można zidentyfikować na podstawie odcisków palców.
Tragicznie najmłodszą ofiarą było trzyletnie dziecko – większość podróżujących stanowiły rodziny wracające do domu z zorganizowanych wakacji w Tajlandii.
60-letni mężczyzna opłakiwał na lotnisku po śmierci pięciu osób z trzech pokoleń jego rodziny.
Tani przewoźnik Jeju Air ukłonił się władzom, przeprosił przed kamerą i obiecał, że zrobi wszystko, co w jego mocy, aby pomóc.
Linia lotnicza stwierdziła w oświadczeniu: „W Jeju Air zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby zareagować na ten wypadek.
„Szczerze przepraszamy za wywołanie niepokoju”.
Urzędnik stwierdził, że „jest mało prawdopodobne”, aby przyczyną katastrofy był poślizg samolotu na krótkim pasie startowym i uderzenie w ścianę.
Powiedział: „Pas startowy ma 2800 metrów długości i samoloty podobnej wielkości latają po nim bez problemu”.
Rząd ogłosił siedmiodniową żałobę narodową.
Król Karol II złożył hołd ofiarom katastrofy.
Król oświadczył w oświadczeniu: „Moja żona i ja byliśmy głęboko zasmuceni, gdy dowiedzieliśmy się o straszliwej katastrofie lotniczej w Mu’an, w wyniku której zginęło tak wiele osób”.
„Gdy naród Republiki Korei opłakuje tę katastrofę, rodziny i bliscy wszystkich ofiar modlimy się”.
Kalendarium katastrofy samolotu Muan
James Halpin, reporter zagraniczny
W Korei Południowej doszło do najbardziej śmiertelnej katastrofy lotniczej od dwudziestu lat, kiedy rozbił się samolot odrzutowy przewożący 181 osób, a tylko dwie osoby przeżyły.
4.29 rano – Lot Jeju Air nr 7C 2216 odlatuje z Bangkoku, przewożąc turystów wracających do domu z zorganizowanych wakacji w Tajlandii.
8.57 rano -Pilot otrzymał ostrzeżenie o zderzeniu z ptakiem w pobliżu międzynarodowego lotniska Muan.
8.58 rano – Pilot ogłasza wezwanie Mayday, a świadkowie donoszą, że słyszeli „eksplozję”, a wideo pokazuje pozorne uderzenie ptaka.
9:00 – Samolot przerwał pierwszą próbę lądowania na pasie startowym 01.
9:03 – Następnie odrzutowiec próbuje wylądować po raz drugi na brzuchu na pasie startowym 19 – i rozbija się w kuli ognia.