Panama złożyła skargę do Organizacji Narodów Zjednoczonych w związku z „niepokojącą” groźbą konfiskat ze strony prezydenta USA Donalda Trumpa. Kanał PanamskiRozpoczęto także audyt powiązanego z Hongkongiem operatora dwóch portów na międzyoceanicznej drodze wodnej.
W liście do Sekretarza Generalnego ONZ Antonio Guterresa rząd Panamy zacytował artykuł Karty Narodów Zjednoczonych, który zabrania każdemu członkowi grożenia innej osobie lub używania siły przeciwko innej osobie. integralność terytorialna Albo wolność polityczna.
Jak podaje AFP, w piśmie rozesłanym we wtorek do dziennikarzy nalegano, aby Guterres skierował sprawę do Rady Bezpieczeństwa ONZ bez proszenia o spotkanie. W poniedziałek w swoim przemówieniu inauguracyjnym Trump powtórzył swoją skargę, w której stwierdził, że Chiny faktycznie „kontrolują” Kanał Panamski poprzez swoją zwiększoną obecność na szlaku wodnym, który Stany Zjednoczone oddały pod koniec 1999 r.
Trump powiedział: „Nie daliśmy tego Chinom, daliśmy to Panamie. I odbieramy to z powrotem”.
W odpowiedzi Biuro Kontrolera Panamy ogłosiło „szczegółowy audyt” Panama Ports Company, spółki zależnej grupy z siedzibą w Hongkongu. CK Hutchison HoldingsObsługuje porty Balboa i Cristóbal na obu końcach kanału. Celem audytu jest zapewnienie efektywnego i przejrzystego wykorzystania środków publicznych oraz ustalenie, czy spółka wywiązuje się z umów koncesyjnych, w tym w zakresie odpowiedniego raportowania dochodów, płatności i składek na rzecz państwa.
Prezydent Panamy José Raúl Mulino zaprzeczył, jakoby jakikolwiek inny kraj ingerował w kanał, upierając się, że jego funkcjonowanie opiera się na zasadzie neutralności. W odpowiedzi na groźby Trumpa Mulino powiedział: „Kanał jest i pozostanie Panamy”.
Trump skupił swoją uwagę na kanale, który obsługuje 40 procent amerykańskich transportów kontenerowych, i nie wykluczył interwencji wojskowej jako opcji jego odzyskania. Umowa operacyjna Panama Ports Company zostanie przedłużona o 25 lat w 2021 r.
Głównym użytkownikiem kanału pozostają Stany Zjednoczone, na drugim miejscu znajdują się Chiny. Od 2000 r. droga wodna przyniosła rządowi Panamy ponad 30 miliardów dolarów, w tym prawie 2,5 miliarda dolarów w ostatnim roku podatkowym.