Urzędnicy stwierdzili w sobotę, że są „ostrożnie optymistyczni”, że najgorsze minęło po poważnym pożarze w czwartkowe popołudnie, który zniszczył znaczną część magazynu Vistra w Moss Landing.

Według szefa straży pożarnej hrabstwa North Monterey, Joel Mendoza, około 80% elektrowni i znajdujących się w niej baterii litowych uległo zniszczeniu w pożarze. sobotnia konferencja prasowaZlokalizowana z widokiem na port Moss Landing na terenie dawnej elektrowni PG&E elektrownia mieści tysiące baterii litowych. Takie pożary akumulatorów są niezwykle trudne do ugaszenia, mogą palić się w wysokich temperaturach i wydzielać toksyczne gazy, które mogą powodować problemy z oddychaniem, podrażnienie skóry i oczu.

W sobotę o 2 w nocy płomienie ugaszono, a dym opadł, ale wewnątrz konstrukcji pozostało ciepło. A ponieważ w szczególności pożary akumulatorów często się powtarzają, służby ratownicze w dalszym ciągu zamykały amerykańską autostradę nr 1 w obu kierunkach między autostradą 183 a Struve Road – podają władze.

Szeryf hrabstwa Monterey, Tina Nieto, mówi o pożarze magazynu akumulatorów Vistra w Moss Landing podczas konferencji prasowej, która odbyła się w piątek, 17 stycznia 2025 r. w Castroville w Kalifornii. (Doug Duran/Grupa informacyjna Bay Area)

Szeryf hrabstwa Monterey, Tina Nieto, powiedziała: „Ostatnią rzeczą, jakiej potrzebujemy, jest to, aby społeczeństwo przeszkadzało służbom ratunkowym w wykonywaniu ich pracy”.

Oprócz działań firmy Vistra w zakresie monitorowania jakości powietrza w roamingu urzędnicy federalni monitorują jakość powietrza, powiedziała Olivia Trombador, koordynatorka na miejscu w amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska. Pierwszej nocy po pożarze agencja zainstalowała dziewięć monitorów jakości powietrza w celu sprawdzenia obecności fluorowodoru i cząstek stałych – dwóch substancji zanieczyszczających, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia – w miejscu pożaru i w jego pobliżu oraz w strefie ewakuacyjnej. Jego model wskazywał, że fluorowodór to kwaśny gaz oddychanie jest niebezpieczneDodał, że biorąc pod uwagę wielkość pożaru, doszłoby do jego spalenia.

„Nie zaobserwowaliśmy żadnego poziomu żadnego z tych zanieczyszczeń, który stwarzałby zagrożenie dla społeczeństwa” – powiedział.

Większość mieszkańców mieszkających w pobliżu składowiska Vistra w Moss Landing wróciła do domu w piątkowy wieczór, zaledwie kilka godzin po uchyleniu nakazu ewakuacji – podają urzędnicy.

Rzecznik hrabstwa Monterey, Nicholas Pasculli, powiedział, że dokładna liczba powracających mieszkańców nie jest znana. W piątkowej nocy Departament Zarządzania Kryzysowego hrabstwa Monterey podał, że monitorowanie jakości powietrza potwierdziło, że „nie ma zagrożenia dla zdrowia ludzkiego”.

Pożar rodzi pytania o bezpieczeństwo technologii – magazynowania baterii – która jest uważana za kluczową dla długoterminowego wspierania szerszego wykorzystania energii słonecznej i wiatrowej w Kalifornii. W ubiegłych latach stan korzystał z gigantycznych elektrowni akumulatorowych, które przechwytywały energię elektryczną w ciągu dnia i uwalniały ją do sieci w nocy, aby zmniejszyć ryzyko przerw w dostawie prądu w miesiącach letnich, kiedy zapotrzebowanie jest duże.

Nadzorca hrabstwa Glenn Church i pani zgromadzona Dawn Addis wezwali firmę Vistara do zapewnienia większego bezpieczeństwa społeczeństwu w odniesieniu do wartego prawie miliard dolarów obiektu do przechowywania akumulatorów.

„Musimy mieć pewność, że kiedy mówimy społeczności: «Pracujemy nad rozwiązaniami klimatycznymi», nie mówimy tylko: «Robimy to», ale dzieje się tak ze względu na wasze zdrowie i bezpieczeństwo za sobą” – powiedział Addis, wzywając do pełnego śledztwa w sprawie pożaru.

„Zastosujemy najlepszą technologię i najlepsze ludzkie umysły, aby mieć pewność, że mamy największe szanse, że taka sytuacja więcej się nie powtórzy” – powiedział Brad Watson, starszy dyrektor ds. społecznych w firmie Vistra.

Widz obserwuje dym i płomienie z Castroville podczas pożaru w magazynie akumulatorów Vistra w Moss Landing w Kalifornii, w piątek, 17 stycznia 2025 r. (Doug Duran/Grupa informacyjna Bay Area)
Widz obserwuje dym i płomienie z Castroville podczas pożaru w magazynie akumulatorów Vistra w Moss Landing w Kalifornii, w piątek, 17 stycznia 2025 r. (Doug Duran/Grupa informacyjna Bay Area)

Zgłoszenie o pożarze zgłoszono w czwartek po południu, kiedy z jednego z największych na świecie zakładów magazynowania akumulatorów zaczął unosić się gęsty słup czarnego dymu. Incydent spowodował zamknięcie autostrady 1, a mieszkańcy północnego hrabstwa Monterey zostali ewakuowani z obszarów Moss Landing na południe od Elkhorn Slough, na północ od Molera Road i Monterey Dunes Way oraz na zachód od Castroville Boulevard i Elkhorn Road.

Strażacy nie opanowali pożaru, który pojawił się na miejscu, ale dopuścili do samoistnego dopalenia. Płomienie szalały przez cały czwartek i tliły się przez cały piątek. Nakazy ewakuacji zostały zniesione około godziny 18:00 w piątek, a urzędnicy zalecili powracającym mieszkańcom pozostanie w domach, ograniczenie ekspozycji na zewnątrz i wyłączenie systemów wentylacyjnych.

Urzędnicy z Monterey powiedzieli w piątek, że zostali wprowadzeni w błąd przez giganta energetycznego z Teksasu Vistra, który zbudował elektrownię o mocy 750 MW w 2020 roku.

Mendoza powiedział, że system przeciwpożarowy Vistry, który działał w poprzednich sytuacjach, nie był odpowiedni i ogień objął cały system. Powiedział, że monitory jakości powietrza zainstalowane przez urzędników Agencji Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych nie wykryły gazowego fluorowodoru, jednej z głównych substancji niebezpiecznych, które mogą powstawać w wyniku spalania akumulatorów.

Uruchomiono także okręgową infolinię pod numerem 831-769-8700, aby mieszkańcy mogli dzwonić do urzędników w przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących jakości powietrza i najlepszych praktyk zapewniających bezpieczeństwo, powiedział Pasqualli.

Wkład w powstanie tego raportu wnieśli autorzy Paul Rogers i Molly Gibbs.

1 Z 8

Zwiększyć

Pierwotnie opublikowane:

Source link