Minister transportu Malezji Anthony Locke powiedział, że odnalezienie wraku zaginionego samolotu „zamknie krew w żyłach rodzinom pasażerów MH370”.

Rząd Malezji zasadniczo zgodził się przyjąć drugą propozycję amerykańskiej firmy „bez poszukiwań, bez opłat” w sprawie wznowienia poszukiwań zaginionego lotu MH370 po dziesięciu latach.

Firma Ocean Infinity brała udział w poprzednich poszukiwaniach linii lotniczej, które zakończyły się w 2018 roku.

Minister transportu Malezji Anthony Locke powiedział, że firma zasadniczo zgodziła się na zbadanie nowego złoża na południowym Oceanie Indyjskim. Jeśli uda im się zlokalizować wrak zaginionej linii lotniczej, otrzymają od rządu Malezji 70 milionów dolarów (67 milionów euro).

„Proponowany nowy obszar poszukiwań zidentyfikowany przez Ocean Infinity opiera się na najnowszych informacjach i analizach danych przeprowadzonych przez ekspertów i badaczy. Propozycja spółki jest wiarygodna” – stwierdził w oświadczeniu.

Firma z siedzibą w Teksasie zajmująca się robotyką morską zbada 15 000 kilometrów kwadratowych nowej przestrzeni w oceanie w okresie od stycznia do kwietnia przyszłego roku.

„Ta decyzja odzwierciedla zaangażowanie rządu w kontynuowanie operacji poszukiwawczej i zapewnienie drogi rodzinom pasażerów MH370” – powiedział Locke.

długotrwała tajemnica

MH370 zniknął wkrótce po starcie 8 marca 2014 r. Dane satelitarne wykazały, że samolot zboczył ze swojego toru lotu i skierował się w stronę wysp na południowym Oceanie Indyjskim.

Pomimo kosztownych międzynarodowych poszukiwań i oddzielnego prywatnego śledztwa w 2018 r. nie znaleziono żadnych jednoznacznych dowodów na los samolotu poza kilkoma fragmentami wraku, które wyrzuciły na brzegi Afryki i wysp na Oceanie Indyjskim.

Zniknięcie samolotu stało się jedną z największych tajemnic lotnictwa na świecie. Rodziny 239 pasażerów samolotu twierdzą, że samolot mógł zostać celowo rozbity przez jednego z pilotów w wyniku morderstwa i samobójstwa. Na podstawie dostępnych danych o locie urzędnicy lotnictwa zasugerowali również, że załoga mogła przestać reagować na skutek potencjalnego niedotlenienia.

Przedstawione dotychczas teorie nigdy nie zostały w pełni zweryfikowane. Malezyjscy śledczy nie wykluczyli jednak, że samolot mógł zostać celowo przekierowany.

Rodziny wielu osób na pokładzie rozpoczęły stałą kampanię mającą na celu wznowienie poszukiwań samolotu.

Intan Maizura Othman, żona członka personelu pokładowego Mohda Hazrina Mohda Hassanana, powiedziała New Straits Times: „Ogłoszenie budzi mieszane emocje – nadzieję, wdzięczność i smutek. Po prawie 11 latach niepewność i ból związany z brakiem odpowiedzi były dla nas niezwykle trudne.

Dyrektor generalny Ocean Infinity, Oliver Punkett, podobno powiedział na początku tego roku, że firma udoskonaliła swoją technologię od 2018 roku. Powiedział, że firma współpracuje z wieloma ekspertami, aby przeanalizować dane i zawęzić obszar wyszukiwania do najbardziej prawdopodobnej witryny.

Source link