Autorzy: Heung-Jin Kim i Kim Tong-Hyung | powiązana prasa
SEOUL, Korea Południowa – Południowokoreańscy urzędnicy usiłują ustalić, co było przyczyną śmiertelnego zdarzenia katastrofa lotnicza W wyniku której zginęło 179 osób, kraj był zasmucony, zszokowany i zawstydzony najgorszą katastrofą lotniczą w kraju od dziesięcioleci.
Wielu obserwatorów jest również zaniepokojonych tym, jak skutecznie rząd Korei Południowej będzie w stanie uporać się później z sytuacją Niedzielny wypadek Zmaga się z próżnią w przywództwie po niedawnym impeachmencie prezydenta Yoon sok yeol i premier Han Duck-soo, W obliczu zamieszania politycznego spowodowanego krótkotrwałym wprowadzeniem przez Yuna stanu wojennego na początku tego miesiąca dwóch najwyższych urzędników w kraju.
Nowy pełniący obowiązki prezydenta Choi Sang-mok przewodniczył w poniedziałek posiedzeniu grupy zadaniowej w sprawie wypadku i polecił Ministerstwu Transportu i policji wszczęcie śledztwa w sprawie przyczyny. Nakazał także ministerstwu przeprowadzenie awaryjnego przeglądu ogólnych systemów operacyjnych statków powietrznych w kraju.
Choi, który jest także wicepremierem i ministrem finansów, powiedział: „Istotą odpowiedzialnej reakcji byłoby unowocześnienie systemów ochrony lotnictwa jako całości, aby zapobiec powtarzaniu się podobnych incydentów i zbudować bezpieczniejszą Republikę Korei Południowej”.
Samolot Boeing 737-800 obsługiwany przez południowokoreańską tanią linię lotniczą Jeju Air wypadł z pasa startowego międzynarodowego lotniska Muan na południu kraju, uderzył w betonowy płot i wpadł w kulę ognia. W wypadku zginęły wszystkie osoby ze 181 osób na pokładzie samolotu oprócz dwóch. Obydwaj ocalali to członkowie załogi. Wydobyto ich z tyłu samolotu – jedynej części, która nadal była rozpoznawalna po katastrofie.
Ju Jong-wan, dyrektor ds. polityki lotniczej w ministerstwie transportu, powiedział, że władze zidentyfikowały dotychczas 141 ciał i przeprowadzają badania DNA kolejnych 38.
Alan Price, były główny pilot Delta Air Lines, a obecnie konsultant, powiedział, że Boeing 737-800 to „sprawdzony samolot”, należący do innej klasy samolotów. Boeinga 737max Odrzutowiec powiązany z śmiertelnymi katastrofami w 2018 i 2019 r.
Jednak ministerstwo transportu poinformowało w poniedziałek, że rząd planuje przeprowadzić inspekcje bezpieczeństwa wszystkich samolotów Boeing 737-800 obsługiwanych przez krajowe linie lotnicze.
Urzędnicy ministerstwa zapowiedzieli również, że sprawdzą również, czy lokalizatory na lotnisku Muan – betonowe płoty, w których znajduje się zestaw anten zaprojektowanych do bezpiecznego prowadzenia statku powietrznego podczas lądowania – powinny być wykonane z lżejszych materiałów, które łatwiej pękają przy uderzeniu.
Film z wypadku wskazuje, że piloci nie uruchomili klap ani listew w celu spowolnienia samolotu, co sugeruje możliwą awarię hydrauliczną, ani nie opuścili ręcznie podwozia, co sugeruje, że zdali sobie sprawę, że nie mają czasu – powiedział John Cox , emerytowany pilot linii lotniczych. i dyrektor generalny Safety Operating Systems w St. Petersburgu na Florydzie.
Mimo to odrzutowiec był pod kontrolą i leciał po linii prostej, a ryzyko uszkodzeń i obrażeń byłoby mniejsze, gdyby nie było przeszkód tak blisko pasa startowego – powiedział Cox.
Inni obserwatorzy twierdzą, że wideo pokazuje podejrzaną awarię silnika, ale bezpośrednią przyczyną katastrofy była prawdopodobnie awaria podwozia. Mówią, że nie byłoby związku między problemami z podwoziem a podejrzeniem problemu z silnikiem.
Ministerstwo transportu poinformowało w niedzielę, że wieża kontrolna wydała ostrzeżenie dotyczące ptaków na krótko przed lądowaniem samolotu Jeju Air i zezwoliła załodze na wylądowanie w odizolowanym obszarze. Mówi się, że pilot samolotu wysłał sygnał pomocy na krótko przed katastrofą.
Urzędnik Ministerstwa Transportu, Xu, powiedział reporterom, że śledczy odzyskali dane lotu odrzutowca i rejestrator rozmów w kokpicie, ale dochodzenie w sprawie katastrofy może zająć kilka miesięcy.
Katastrofa w Muan to najtragiczniejszy wypadek lotniczy w Korei Południowej od 1997 r., kiedy samolot koreańskich linii lotniczych rozbił się na Guam, w wyniku czego zginęło 228 osób.
Niedzielna katastrofa wywołała falę współczucia dla ofiar i rząd ogłosił siedmiodniową żałobę narodową. Niektórzy kwestionowali, czy wypadek dotyczył kwestii bezpieczeństwa lub przepisów, tak jak w 2022 r Halloweenowa sympatia W którym zginęło 160 osób, a w 2014 r zatonięcie łodzi W którym zginęły 304 osoby.
Wypadek był jeszcze większą wiadomością dla Koreańczyków z Południa, którzy zmagali się z poważnym kryzysem politycznym wywołanym dekretem Yuna o stanie wojennym, który sprowadził na ulice Seulu setki tysięcy żołnierzy, a poprzedni reżim wojskowy w latach 70.–80. Przywrócił bolesny wspomnienia.
Zawirowania polityczne doprowadziły do impeachmentu Yuna i Hana przez kontrolowane przez opozycję Zgromadzenie Narodowe. Minister bezpieczeństwa ustąpił ze stanowiska, a szef policji został aresztowany za swoją rolę Wzmocnienie stanu wojennego.
Niepokój budzi także nieobecność najwyższych urzędników odpowiedzialnych za zarządzanie klęskami żywiołowymi.
„Jesteśmy bardzo zaniepokojeni, czy Centralna Kwatera Główna ds. Katastrof i Środków Przeciwdziałania Bezpieczeństwa rzeczywiście poradzi sobie z katastrofą” – stwierdziła w poniedziałkowym artykule wstępnym masowo nadawana gazeta JoongAng Ilbo.
Pierwotnie opublikowane: