Włochy są gotowe dokonać historycznego wyczynu inżynieryjnego, planując najdłuższy most wiszący na świecie – marzenie, które powstawało od ponad 2000 lat.
W ramach ambitnego projektu planuje się połączenie Sycylii z kontynentalnymi Włochami na początku lat 30. XXI wieku, a otwarcie placów budowy przewidywane jest na koniec tego roku.
Po ukończeniu most będzie miał długość 3,6 km (2,2 mil), przewyższając turecki most Çanakkale jako najdłuższy na świecie jednoprzęsłowy most wiszący.
Całkowity koszt tego megaprojektu szacuje się na 12 miliardów funtów (13,5 miliarda euro), przy czym UE zgodziła się sfinansować 50 procent – około 20 milionów funtów – roboczych kosztów projektowania infrastruktury kolejowej.
Włoski rząd zobowiązał się do ostrożnego zarządzania kosztami, włączając klauzulę bezpieczeństwa umożliwiającą anulowanie prac, jeśli będą one kosztować o 50 procent więcej niż przewidywano.
Pomysł połączenia Sycylii z kontynentem włoskim sięga starożytnego Rzymu, kiedy w 252 roku p.n.e. konsul Metellus połączył beczki i łodzie, aby przewieźć słonie bojowe przez cieśninę.
Od tego czasu proponowano różne próby, które jednak utknęły w martwym punkcie, łącznie z ostatnią próbą przeprowadzoną w 2009 r., którą zarzucono w 2013 r.
Teraz, pod rządami prawicowego rządu Włoch i ministra infrastruktury Matteo Salviniego, plan wrócił na właściwe tory.
„Ten most zapewni pracę, pieniądze, piękno i pozwoli zaoszczędzić tony CO2 w powietrzu, co czyni go jednym z najbardziej ekologicznych mostów na świecie” – powiedział Salvini.
Rząd podkreślił również potencjał mostu w zakresie ograniczania wpływów mafii na obszarze poprzez tworzenie miejsc pracy i możliwości gospodarczych.
Jednak Cieśnina Mesyńska – łącząca Morze Jońskie i Tyrreńskie – stwarza poważne wyzwania inżynieryjne i środowiskowe.
Obszar ten, znany z silnych prądów i aktywności sejsmicznej, był miejscem niszczycielskiego trzęsienia ziemi o sile 7,1 w skali Richtera w 1908 r., w którym zginęło ponad 100 000 ludzi.
Mimo to proponowany projekt ma wytrzymać trzęsienia ziemi o sile do 7,5 w skali Richtera i wiatry o prędkości 300 km / h (186 mil / h).
Most będzie miał trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a także linie kolejowe, aby zwiększyć efektywność transportu.
Urzędnicy szacują, że projekt utworzy ponad 100 000 miejsc pracy i zmniejszy zatory na ruchliwych systemach promowych w regionie.
Ładunek przybywający na Sycylię mógłby być przeładowywany bezpośrednio do pociągów, co potencjalnie przyspieszyłoby szlaki handlowe między południowymi Włochami a północną Europą.
Chociaż droga na Sycylię pozostaje na razie symbolicznym mostem, obecny rząd twierdzi, że projekt ten położy „pierwszy kamień” na drodze do urzeczywistnienia rzymskiego marzenia.
Wskazując na długoterminowe korzyści ekonomiczne, Salvini twierdzi: „Przeładunek łodzi kosztuje każdego roku więcej niż budowa mostu”.
Jeśli budowa będzie przebiegać zgodnie z planem, most w Cieśninie Mesyńskiej mógłby zostać oddany do użytku do 2032 r., zmieniając łączność i realizując wizję, która przez stulecia marzyła i opóźniała się.
Jakie są najdłuższe mosty wiszące na świecie?
Według stanu na grudzień 2024 r. Pięć najdłuższych mostów wiszących na świecie, uporządkowanych według długości głównych przęseł, to:
- 1915 Most Canakkale, Turcja: Most o długości głównej 2023 metrów (6637 stóp) przecina Cieśninę Dardanele łączącą Europę i Azję. Został oddany do ruchu w marcu 2022 roku.
- Most Akashi Kaikyo, Japonia: Znany również jako Most Perłowy, ma rozpiętość 1991 metrów (6532 stóp) i łączy Kobe na kontynencie z wyspą Awaji. Od otwarcia w 1998 r. do 2022 r. był on rekordzistą pod względem najdłuższego mostu wiszącego.
- Most na rzece Yangsigang Jangcy, Chiny: Most położony w Wuhan ma główne przęsło 1700 metrów (5577 stóp) i wyróżnia się tym, że jest najdłuższym na świecie przęsłem mostu dwupokładowego. Został otwarty w październiku 2019 roku.
- Most Zihoumen, Chiny: Most o długości głównej 1650 metrów (5413 stóp) łączy wyspy Jintang i Seizi w prowincji Zhejiang. Został oddany do użytku w 2009 roku.
- Most Wielkiego Bełtu (Most Wschodni), Dania: Most o długości 1624 metrów (5328 stóp) łączy wyspy Zelandia i Fionia. Został ukończony w 1998 roku.