Pod koniec 2024 r. tysiące lotów zostało opóźnionych lub odwołanych z powodu silnych wiatrów i mgły, a zimowa pogoda może spowodować dalsze zakłócenia w ten weekend.
Wielu sfrustrowanym podróżnikom może wydawać się tajemnicą, że krótki okres złej pogody może pokrzyżować plany, zwłaszcza że brytyjska pogoda nie jest specjalnie znana z najlepszej.
Wielu z nas w Wielkiej Brytanii jest przyzwyczajonych do opóźnień pociągów – niezależnie od tego, czy są to odjazdy na linii, czy zwykła podróż – ale przy całym postępie technologicznym samolotów i lotnisk w ostatnich latach, dlaczego loty?
BBC News odkryło, że jest kilka powodów Zła pogoda może siać spustoszenie Zarówno jeśli chodzi o pasażerów, jak i załogę.
„Poważne” opóźnienie egzaminu
Elif Ergin Celik była jedną z setek osób, które były zaskoczone, gdy 28 grudnia 2024 r. ich lot z Londynu Gatwick do Stambułu został opóźniony o kilka godzin z powodu słabej widoczności we mgle.
W tym okresie wiele lotów na lotnisku było opóźnionych Najbardziej pracowite Święta Bożego Narodzenia od czasu pandemii CovidaZobaczył, że na terminalu czekają tysiące ludzi i nie ma gdzie usiąść.
Mówi, że konieczność czekania do 20 minut na skorzystanie z toalety ze względu na kolejki powodujące „ekstremalne przeludnienie” była „poważna”.
„Lodówki były puste i nie starczyło jedzenia dla wszystkich, a wszystkie restauracje miały trudności z obsadzeniem gości” – powiedział BBC.
Zakłócenia spowodowane mgłą trwały trzy dni i dotknęły tysiące świątecznych pasażerów na lotniskach w całej Wielkiej Brytanii.
Dlaczego więc tak wiele lotów jest opóźnionych w takich sytuacjach?
Jak efektywność może szybko zamienić się w chaos
„Samoloty mogą bezpiecznie operować we mgle, ale lotniska działają w swego rodzaju zwolnionym tempie” – mówi ekspert ds. podróży Simon Calder.
„Samolot podąża za wiązką z systemu lądowania według wskazań przyrządów. Wiązka ta nie może zostać uszkodzona, co może się zdarzyć w przypadku mgły” – mówi BBC.
A kiedy wieją wiatry, dla bezpieczeństwa, samoloty będą musiały być trzymane w większej odległości więcej niż zwykle.
Mimo że lotnisko Heathrow testuje sztuczną inteligencję, aby pomóc samolotom lądować przy słabej widoczności, kontrolerzy w naziemnych wieżach nadal muszą wyraźnie widzieć nadlatujące statki powietrzne przed wydaniem zezwolenia na lądowanie, Ekspert lotniczy Scott Bateman MBE napisał na X.
Mówi, że większość nowoczesnych samolotów może lądować automatycznie nawet w najgorszej mgle, ale w praktyce narzuca się ograniczenia widoczności, aby piloci mogli widzieć wystarczająco dobrze, aby móc kołować z pasa startowego.
Calder mówi: „Jeśli kontrolerzy ruchu lotniczego będą musieli zwiększyć odległość między samolotami o 50% z powodu mgły lub silnego wiatru, przepustowość zostanie natychmiast zmniejszona o jedną trzecią – i rozpoczną się odwołania”.
Kiedy wszystko przebiega sprawnie, start lub lądowanie na pasie startowym Gatwick odbywa się co 65 sekund. Na Heathrow rozkład opiera się na lądowaniu samolotów w odstępach około 80 sekund.
Przy tak niewielkim marginesie błędu Calder szacuje, że opóźnienia i odwołania spowodowane bożonarodzeniową mgłą dotknęły około 75 000 pasażerów.
I W związku ze zbliżającymi się ostrzeżeniami o opadach śnieguRadził pasażerom, aby byli przygotowani na dalsze zakłócenia lotów.
„Wielka Brytania widziała coś szokującego przystanek lodowy, Tam, gdzie większe lotniska nie są w stanie łatwo sobie z tym poradzić” – mówi, cytując incydent z 2010 roku, kiedy setki tysięcy pasażerów odwołało loty na lotnisku Heathrow ze względu na śnieg.
również padał śnieg Lotnisko w Manchesterze zamknie oba pasy startowe W grudniu 2022 r. i ponownie w styczniu 2023 r. loty zostały przekierowane do Dublina i Paryża.
Chociaż sam koszt zakłóceń na taką skalę zmusił brytyjskie lotniska do większych inwestycji w sprzęt i szkolenia w zakresie szybkiego odśnieżania, nie należy oczekiwać, że poradzimy sobie jak lotniska na Islandii i Grenlandii.
Calder twierdzi, że być może nigdy nie będziemy tak dobrzy jak inne kraje w utrzymywaniu efektywnych rozkładów lotów przy nietypowej pogodzie.
„Historycznie rzecz biorąc, Wielka Brytania miała sprzyjający klimat. Trudno uzasadnić wydawanie milionów na przygotowanie się na nieoczekiwane wydarzenie.
zakłócenia mogą wzrosnąć
I nie ma dobrych wieści, mówi dr Ella Gilbert, ekspert ds. klimatu w British Antarctic Survey, ponieważ w przyszłości możemy spodziewać się większych zakłóceń spowodowanych pogodą związaną ze zmianami klimatycznymi.
Jej zdaniem ocieplenie klimatu zwiększa częstotliwość i intensywność opadów deszczu i śniegu, powodując, że burze stają się „silniejsze i częstsze”. Oznacza to również więcej przypadków turbulencji na pokładzie samolotu.
James i Madison Kingowie musieli skorzystać z dłuższej zmiany trasy podczas lotu ze Sztokholmu do Wielkiej Brytanii w okresie świąt Bożego Narodzenia z powodu mgły.
Byli niedaleko domu, kiedy ich pilot ogłosił, że nie ma wystarczającej ilości paliwa na 50-minutowy lot na lotnisku London Gatwick, więc polecieli do Dublina, aby zatankować, a następnie do Sztokholmu, skąd wyruszyli, i tam wrócili.
James twierdzi, że nadal nie otrzymał zwrotu 200 funtów, które wydał na hotel i kolację podczas tej zaimprowizowanej dodatkowej nocy w Sztokholmie.
W centrum tego znajduje się NATS, krajowa służba ruchu lotniczego, która wkracza, aby ograniczyć ruch na brytyjskim niebie podczas złej pogody, zmuszając linie lotnicze do zmiany rozkładów lotów.
„Zasadniczo piloci nie chcą latać przez burze” – powiedział Natts BBC.
Organizacja wyjaśniła, że podczas turbulencji powodowanych przez chmury burzowe pasażerowie odczuwają dyskomfort, a piloci często zbaczają z oczekiwanych tras, lądując w nieoczekiwanych częściach nieba i w różnym czasie.
„Z tego powodu musimy współpracować z pilotami, aby ustalić nową trasę w stosunku do każdego innego statku powietrznego, z którym mogą dzielić przestrzeń powietrzną, a także zadbać o to, aby wszelki ruch wychodzący został przekierowany na którykolwiek. Ponadto był odizolowany od nieoczekiwanych dodatków” – powiedział Nates. .
„Zbyt szybkie zniesienie ograniczeń może zagrozić gęsto zaludnionej przestrzeni powietrznej, a z drugiej strony pozostawienie ograniczeń dłużej niż to konieczne może spowodować niepotrzebne opóźnienia, których nikt nie chce”.
Twierdzi, że ma sposoby na złagodzenie problemów, w tym narzędzia biura pogodowego do zapobiegania, które mogą pomóc liniom lotniczym i portom lotniczym przewidywać złą pogodę.
Jakie masz prawa, jeśli lot został odwołany z powodu złej pogody?
Kiedy loty do lub z lotniska w Wielkiej Brytanii lub UE są opóźnione lub odwołane, linie lotnicze mają obowiązek zapewnić Ci opiekę, co obejmuje:
- Zapewnienie wyżywienia i zakwaterowania w razie potrzeby oraz transport do miejsca docelowego. Linia lotnicza musi zorganizować dla Ciebie alternatywny lot bez dodatkowych kosztów
- Twoja linia lotnicza powinna umożliwić Ci wybór między uzyskaniem zwrotu pieniędzy a rezerwacją alternatywnego lotu
- W przypadku lotów na krótkich dystansach limit odszkodowania rozpoczyna się po trzygodzinnym opóźnieniu, ale jest ono należne tylko w przypadku, gdy opóźnienie zostanie uznane za niezależne od linii lotniczej, czyli jeśli Twój lot zostanie uziemiony z powodu mgły. do tego uprawniony. Zamieć śnieżna lub incydent związany z bezpieczeństwem.