SEOUL, Korea Południowa (AP) – Samolot pasażerski stanął w płomieniach w niedzielę na lotnisku w Korei Południowej po tym, jak jego przednie podwozie najwyraźniej nie otworzyło się, wypadł z pasa startowego i uderzył w betonowy płot. Większość ze 181 osób na pokładzie zginęła w jednej z najgorszych katastrof lotniczych w kraju.

Samolot pasażerski Jeju Air rozbił się podczas lądowania w mieście Muan, około 290 kilometrów (180 mil) na południe od Seulu. Ministerstwo transportu podało, że samolotem był 15-letni Boeing 737-800 wracający z Bangkoku, a do katastrofy doszło o godzinie 9:03.

Południowokoreańska agencja straży pożarnej podała, że ​​w pożarze zginęło co najmniej 176 osób – 83 kobiety, 82 mężczyzn i 11 innych osób, których płeć nie została od razu zidentyfikowana. Personel ratunkowy ewakuował w bezpieczne miejsce dwóch pasażerów, w tym obu członków załogi. Służby sanitarne poinformowały, że jest przytomny i jego życiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

Trzy osoby pozostały zaginione nawet po około dziewięciu godzinach od zdarzenia.

Do gaszenia pożaru straż pożarna wysłała 32 wozy strażackie i kilka helikopterów. Na miejsce wysłano także około 1560 strażaków, policjantów, żołnierzy i innych urzędników.

Na nagraniu z wypadku transmitowanym przez południowokoreańskie kanały telewizyjne widać, że samolot Jeju Air z dużą prędkością wypadł z pasa startowego, najwyraźniej z nadal zablokowanym podwoziem, przeleciał nad pasem startowym i wylądował na betonowej rampie na obrzeżach obiektu ściana. Rozpoczęcie eksplozji. Inne lokalne stacje telewizyjne wyemitowały materiał filmowy przedstawiający gęstą chmurę czarnego dymu unoszącą się z płonącego samolotu.

Szef straży pożarnej w Muan, Lee Jeong-hyeon, powiedział podczas odprawy telewizyjnej, że samolot został całkowicie zniszczony, a wśród gruzów można było rozpoznać jedynie część ogonową. Lee powiedział, że załogi rozważają różne możliwości ustalenia przyczyny katastrofy, w tym tego, czy samolot uderzył w ptaki.

Urzędnicy Ministerstwa Transportu powiedzieli później, że ich wstępna ocena zapisów komunikacyjnych wykazała, że ​​wieża kontrolna lotniska wydała ostrzeżenie o zderzeniu z ptakiem na krótko przed lądowaniem samolotu i wydała pilotowi pozwolenie na lądowanie w odizolowanym obszarze. Urzędnicy powiedzieli, że pilot wysłał sygnał pomocy na chwilę przed tym, jak samolot przeleciał nad pasem startowym i wśliznął się do strefy buforowej, po czym uderzył w ścianę.

Starszy urzędnik Ministerstwa Transportu Ju Jong-wan powiedział, że pracownicy odzyskali dane lotu i rejestrator rozmów w kokpicie z czarnej skrzynki samolotu, które zostaną zbadane przez ekspertów rządowych badających przyczyny katastrofy i pożaru. Xu powiedział, że pas startowy na lotnisku Mu’an pozostanie zamknięty do 1 stycznia.

Ministerstwo transportu podało, że wśród pasażerów samolotu było dwóch obywateli Tajlandii. Premier Tajlandii Patongtarn Shinawatra w poście na platformie społecznościowej X złożyła najszczersze kondolencje rodzinom ofiar katastrofy. Patongtarn powiedział, że nakazał Ministerstwu Spraw Zagranicznych zapewnienie natychmiastowej pomocy.

Dyrektor tajlandzkiego lotniska Kerati Kijamanawat potwierdził w oświadczeniu, że lot Jeju Air nr 7C 2216 wystartował z lotniska Suvarnabhumi i nie było żadnych doniesień o nietypowych warunkach w samolocie lub na pasie startowym.

Jeju Air w oświadczeniu wyraził „głęboki żal” z powodu wypadku i zapewnił, że „dołoży wszelkich starań, aby zaradzić następstwom wypadku”.

Na telewizyjnej konferencji prasowej prezes Jeju Air, Kim Ee-bae, wyraził głęboki szacunek dla innych członków kadry kierowniczej wyższego szczebla i przeprosił rodziny pogrążone w żałobie, mówiąc, że czuje „pełną odpowiedzialność” za incydent. Kim powiedział, że po rutynowych kontrolach firma nie stwierdziła żadnych problemów mechanicznych w samolocie i że będzie czekał na wyniki rządowego śledztwa w sprawie przyczyn incydentu.

Kiedy urzędnicy ogłosili nazwiska niektórych ofiar w poczekalni na lotnisku Muan, członkowie rodziny zaczęli płakać.

Boeing oświadczył w oświadczeniu na Twitterze, że jest w kontakcie z Jeju Air i jest gotowy wesprzeć firmę w reakcji na wypadek.

„Składamy najszczersze kondolencje rodzinom, które straciły bliskich, a nasze myśli są z pasażerami i załogą” – powiedział Boeing.

Jest to jedna z najbardziej śmiertelnych katastrof w historii lotnictwa Korei Południowej. Ostatnia masowa katastrofa lotnicza w Korei Południowej miała miejsce w 1997 r., kiedy samolot koreańskich linii lotniczych rozbił się na Guam, w wyniku czego zginęło 228 osób. w 2013 roku, Samolot linii Asiana Airlines rozbił się W San Francisco trzy osoby zginęły, a około 200 zostało rannych.

Według danych niedzielna katastrofa była także jednym z najgorszych wypadków przy lądowaniu od katastrofy z lipca 2007 r., kiedy Airbus A320 w Sao Paulo wypadł z gładkiego pasa startowego i uderzył w pobliski budynek, zabijając 187 osób na pokładzie 12 innych osób na ziemi zginęło. Opracowano przez Flight Safety Foundation – grupę non-profit, której celem jest poprawa bezpieczeństwa lotniczego. Według Safety Foundation w 2010 r. samolot linii Air India Express wypadł z pasa startowego w Mangalore w Indiach, wpadł do rowu i stanął w płomieniach, zabijając 158 osób.

Do zdarzenia doszło, gdy Korea Południowa pogrążyła się w poważnym kryzysie politycznym wywołanym przez prezydenta Yoon Suk Yeol. Zaskakujące wprowadzenie stanu wojennego i późniejszy impeachmentW ubiegły piątek południowokoreańscy prawodawcy Pełniący obowiązki prezydenta Han Duk-soo został postawiony w stan oskarżenia i zawiesił swoje obowiązki, pozwalając na przejęcie władzy przez wicepremiera Choi Sang-moka.

Choi nakazał urzędnikom wykorzystanie wszystkich dostępnych zasobów w celu ratowania pasażerów i załogi przed udaniem się do Mu’an. Biuro Yoona poinformowało, że jego główny sekretarz Chung Jin-suk będzie w niedzielę przewodniczył nadzwyczajnemu posiedzeniu wyższego szczebla personelu prezydenta, aby omówić wypadek.

Source link