Rok 2024 był kolejnym bardzo dobrym rokiem dla bezprzewodowych słuchawek dousznych. Dotarliśmy do punktu, w którym każdy gigant technologiczny pracuje na wszystkich cylindrach. AirPods Pro firmy Apple, Galaxy Buds 3 Pro firmy Samsung i Pixel Buds Pro 2 firmy Google są świetne same w sobie i porównywalne pod względem oferowanych funkcji. Czy istnieją korzyści w zależności od tego, który wybierzesz? Jasne. Nowe sterowanie głosowe Samsunga jest niezwykle wygodne. Google wygrywa pod względem komfortu. Nowe funkcje Apple poprawiające zdrowie słuchu są naprawdę zgodne z tym, czego oczekujemy od konsumenckich słuchawek dousznych. Ale jeśli chodzi o codzienne działanie, wszystkie są daleko od siebie.
Jeśli chodzi o słuchawki nauszne, Sonos wprowadził w tym roku swoje długo plotkowane słuchawki Ace. Ich znakomita sztuczka, TV Audio Swap, polega na możliwości uzyskania dźwięku z listwy dźwiękowej Sonos do prywatnego słuchania – dobry przykład marki próbującej wypracować sobie wyjątkową przewagę na konkurencyjnym rynku, podczas gdy Apple, Samsung i Google laserowo wykorzystują Are – skupione na interakcjach w obrębie odpowiednich ekosystemów. (Oczywiście w burzy kontrowersji wywołanych przez odświeżoną aplikację mobilną firmy Sonos niemal zapomniano o słuchawkach Sonos.)
Ale ten rok potwierdził, że nie trzeba wydawać dużych pieniędzy, aby uzyskać świetną wartość. Apple wprowadziło aktywną redukcję szumów do swoich tańszych słuchawek AirPods 4. Dzięki Nothing Ear i niedrogiemu Ear(A) firma Nothing po raz kolejny udowodniła, że może konkurować z uznanymi producentami słuchawek dousznych – i przewyższać wielu z nich. Jeśli chodzi o styl, trudno jest wybrać między jaskrawo żółtymi słuchawkami dousznymi a cukierkowo czerwonymi słuchawkami Solo Beats, ale nic nie zapewnia lepszego zwrotu z każdej wydanej złotówki niż marka Apple.
W 2024 roku Jabra opuści rynek konsumenckich słuchawek dousznych. Firma spędziła lata na tworzeniu godnych alternatyw dla AirPods i innych produktów we wczesnych falach prawdziwie bezprzewodowych słuchawek dousznych, ale Jabra straciła dynamikę i nie wyróżniała się znacząco dzięki swoim najnowszym słuchawkom Elite. Elite 10 Gen 2 są pod każdym względem znakomite, jednak trudno je polecić, gdy reprezentują końcówkę półki.
W tej kategorii słuchawki douszne szybko ewoluują w kierunku urządzeń, których przeznaczenie wykracza daleko poza konsumpcję dźwięku. Słuchawki AirPods Pro 2 firmy Apple oferują teraz trzy zaawansowane funkcje poprawiające zdrowie słuchu: można je nosić jako ochronę słuchu, wykonywać testy w celu oceny własnego ubytku słuchu lub zamienić wkładki douszne w słuchawki dostępne bez recepty. Można ich używać jako dostępny bez recepty aparat słuchowy. Spodziewam się, że inni giganci branży, tacy jak Sony, Samsung i Google, udostępnią swoim przyszłym modelom podobne możliwości – być może już w przyszłym roku.
Monitorowanie kondycji to kolejny obszar, w którym nadal będziemy widzieć, że słuchawki douszne oferują nowe korzyści. Śledzenie tętna staje się stosunkowo powszechne i według plotek nowa generacja Powerbeats Pro, która ma się pojawić na początku 2025 roku, będzie zawierać tę przydatną funkcję.
Jeśli chodzi o nowy rok, popularna od dawna seria 1000X firmy Sony czeka na odświeżenie. Słuchawki douszne (i słuchawki) 1000XM6 wydają się być zamkiem na rok 2025. Myślę, że to samo dotyczy kolejnych AirPods Pro; Według doniesień Apple wypuści przeprojektowaną parę trzeciej generacji w przyszłym roku. Z drugiej strony zarówno Samsung, jak i Google wypuściły w ciągu ostatniego półrocza nowe modele, nie spodziewałbym się po nich zbyt wiele w najbliższej przyszłości.
W przypadku audiofilów w 2025 r. prawdopodobnie pojawi się więcej słuchawek dousznych, które będą w stanie bezstratnie przesyłać dźwięk bezprzewodowo, gdy najbardziej zaawansowane chipy Qualcomm zaczną pojawiać się w nowych produktach różnych marek — potencjalnie obejmujących Sennheiser, Bose i inne. Jeśli chodzi o inne funkcje, jestem ciekaw, w jakim stopniu producenci słuchawek dousznych wykorzystają chatboty AI. Google Pixel Buds Pro umożliwiają pełnoprawną rozmowę z Gemini Live. Czy inne marki będą chciały zapewniać podobne doświadczenia z różnymi platformami AI?
Biorąc pod uwagę, że na targach CES 2025 zaprezentowanych zostanie kilkadziesiąt marek słuchawek i wkładek dousznych, nowy rok z pewnością będzie pracowity. Miejmy nadzieję, że w grupie nie zabraknie prawdziwych niespodzianek.
Fotografia: Chris Welch/The Verge