W ciągu swojej 26-letniej kariery Christopher Nolan pracował nad niektórymi z najbardziej niezwykłych dzieł kreatywnych i komercyjnych, jakie kiedykolwiek widział przemysł filmowy. Odkąd w 2001 roku wkroczył na scenę swoim drugim, odnoszącym sukcesy filmem fabularnym „Memento”, wyprodukował jeden za drugim, cieszący się uznaniem krytyków, hit kasowy. Biorąc pod uwagę ogromne budżety, do jakich jest przyzwyczajony pracować, jest to dobra passa, której nie może dorównać żaden z naszych mistrzów big swingu. Nawet Steven Spielberg doświadczył na tym etapie swojej kariery krytycznych i/lub komercyjnych zawirowań przy filmach takich jak „1941”, „Imperium słońca”, „Zawsze” i „Hak”. Ale z wyjątkiem „Tenetu” (który byłby hitem kinowym, gdyby pandemia Covid-19 nie powstrzymała większości kinomanów przed wyjściem do kin latem 2020 r.), wszystkie filmy Nolana dwukrotnie przekroczyły budżety produkcyjne w światowych kasach, a obecnie posiada nową ocenę w serwisie Rotten Tomatoes.
Jak docenić to, co Nolan osiągnął od 1998 roku? Nie ma nic lepszego niż ponowne obejrzenie wszystkich jego filmów w całości – a jeśli w jakiś sposób pozbawiłeś się tej przyjemności, po raz pierwszy udasz się w podróż po jego kinie. W jakiej kolejności należy obejrzeć ich 12 pełnych funkcji? Można by pomyśleć, że należy postępować chronologicznie, ale istnieje bardziej interesujące i być może pouczające podejście.
Filmy Christophera Nolana w kolejności najlepiej oglądanych
Jeśli chcesz zmaksymalizować swoje wrażenia z oglądania Christophera Nolana, powinieneś wybrać tę ścieżkę:
„Pamiątka” (2000)
„Śledzenie” (1998)
„Bezsenność” (2002)
„Początek Batmana” (2005)
„Mroczny rycerz” (2008)
„Mroczny Rycerz Powstaje” (2012)
„Prestiż” (2006)
„Incepcja” (2010)
„Międzygwiazdowe” (2014)
„Dunkierka” (2017)
„Założenie” (2020)
„Oppenheimera” (2023)
Chociaż na rynku jest znacznie więcej płodnych twórców filmowych (jak Steven Soderbergh, którego dwa filmy w 2025 r. trafią do kin w odstępie kilku miesięcy), Nolan konsekwentnie pracował przez całą swoją karierę. Nigdy nie spędził pomiędzy kolejnymi filmami więcej niż trzy lata, czyli mniej więcej tyle czasu, ile zajęło mu opracowanie i montaż filmów na ogromną skalę fizyczną, takich jak „Dunkierka” i „Tenet”. W wieku 54 lat nie wykazuje żadnych oznak spowolnienia, czego dowodem jest jego niedawno ogłoszona w 2026 r. epicka adaptacja „Odysei” Homera.
Dlaczego więc nie zrobić tego w porządku chronologicznym, tak jak zrobiłaby to rozsądna osoba?
Dlaczego to właściwa kolejność oglądania filmów Nolana?
Pierwsza, składająca się z czterech filmów faza powyższej sekwencji ma na celu przypomnienie, w jaki sposób widzowie odkryli i zrozumieli estetykę wizualnego opowiadania historii Nolana. Nigdy nie będziesz w stanie w pełni odtworzyć szoku i zachwytu, jaki wywołał „Memento”, kiedy po cichu wprowadzono go do kin wiosną 2001 roku, ale wyobraź sobie, jakie to uczucie, gdy zobaczyłeś go w jakimś skromnie budżetowym filmie z Guyem Pearce’em w roli głównej. jest neo-noir. (najbardziej znana wówczas z „LA Confidential”) i Carrie-Anne Moss (Trinity z „Matrixa”) i powoli zaczyna do ciebie docierać, że oglądasz w tym momencie doskonale skonstruowaną łamigłówkę, w której Nolan nie odegrał żadnej roli. więc kiedy dowiedzieliśmy się, że to jego druga cecha, wszyscy zaczęliśmy próbować wyśledzić jego wówczas trudne do znalezienia „obserwowanie” – które było bardzo małe, ale w formie narracyjnej Był mniej ambitny niż. Film i tak robił wrażenie.
Potem nastąpił pierwszy hollywoodzki sukces filmowy Nolana dzięki prostemu, ale znakomicie wykonanemu remakeowi norweskiego thrillera „Bezsenność”. W tym momencie zdaliśmy sobie sprawę, że ten facet ma wszystko, czego potrzeba, aby odnieść sukces na poziomie studia – i to wszystko „Batman – Początek” – spryt i umiejętność gry w piaskownicy franczyzowej bez utraty swojej tożsamości twórczej.
W tym momencie możesz odrzucić dwa kolejne filmy Nolana o Batmanie, ponieważ pomimo tego, że jest oszałamiająca wizualnie i znacznie powyżej średniej dla filmów o superbohaterach, ta trylogia jest najmniej interesującą częścią jego kariery. Zatem po „Mrocznym rycerzu powstaje” powrócisz do „Prestiżu” z 2006 roku, jego misternie napisanego thrillera o czarodziejach, który według niektórych miłośników Nolana jest jego najlepszym dziełem w dotychczasowej historii. Następnie przejdziesz do jego drugiego filmu przełamującego Batmana, „Incepcji”, który dobitnie udowodnił, że Nolan jest markowym filmowcem, który może zapewnić widzom kinowe hity bez chwytu na komiks.
Wreszcie kończy się chronologicznie filmem „Interstellar” (obecnie mój wybór dla jego najlepszego), „Dunkierką” (który powinien być jego pierwszym Oscarem), „Tenetem” i kontynuacją poruszającego sumienie filmu biograficznego, nagrodzonego Oscarem. Oppenheimera.” Jeśli Nolan nie jest w tym momencie Twoim ulubionym twórcą filmowym, będziesz mógł przynajmniej podziwiać zdumiewającą pewność, z jaką przechodzi od epopei do epopei. David Lean nie mógłby zrobić tego lepiej. I tak wygląda „ „Odyseja” może być jego największym przedsięwzięciem w dotychczasowej historii. Poważni kinomani mają szczęście.