Flagi kanadyjskie i amerykańskie powiewają w pobliżu podstawy mostu Ambassador Bridge łączącego Kanadę ze Stanami Zjednoczonymi w Windsor, Ontario, Kanada, środa, 26 maja 2021 r.
Cole’a Burstona | Bloomberga | obrazy getty’ego
Detroit – Rosną obawy związane z wyborami prezydenckimi Donalda Trumpaplanować instalację Taryfa 25%. Import z Kanady stanowiłby potencjalne zagrożenie dla odradzającego się przemysłu motoryzacyjnego w kraju.
Potencjalne cła na pojazdy i części samochodowe są szczególnie niepokojące dla prowincji Ontario, centrum kanadyjskiego przemysłu samochodowego. Pięciu producentów samochodów – silnik forda, General Motors, gwiezdny, silnik Toyoty I Silniki Hondy – W ubiegłym roku w prowincji wyprodukowano 1,54 mln samochodów dostawczych, głównie dla konsumentów amerykańskich.
„To byłoby straszne. Nie tylko zniszczy to miejsca pracy w Kanadzie, ale także zniszczy miejsca pracy w Ameryce” – powiedział CNBC premier Ontario Doug Ford podczas rozmowy telefonicznej.
Cło to podatek od importu lub towarów zagranicznych przywożonych do USA, płacony przez przedsiębiorstwa, co do którego niektórzy obawiają się, że przerzuci wszelkie dodatkowe koszty na konsumentów.
Ford, który zapewnił, że nie rozmawiał bezpośrednio z Trumpem, argumentował, że jakiekolwiek cła byłyby szkodliwe dla obu stron granicy.
Powiedział, że surowce i części rutynowo wielokrotnie przekraczają granicę, zanim zostaną wykorzystane do końcowego montażu pojazdu. Ostrzegł, że cła podniosą ceny, co może spowolnić produkcję i wyeliminować miejsca pracy.
„Mamy obecnie umowę handlową. Wszystko układa się pomyślnie” – stwierdził Ford. „Powiedziałem to publicznie: bardzo chciałbym mieć dwustronną umowę handlową z USA, a Meksyk chce umowy handlowej, będziemy mieli dwustronną umowę handlową z Meksykiem. Ale Meksyk, jeśli chce mieć miejsce przy stole, musi grać zgodnie z zasadami.
Premier Ontario Doug Ford odpowiada na pytania reporterów podczas organizowania jesiennego spotkania premierów Kanady w Mississauga, Ontario, Kanada, 16 grudnia 2024 r.
Carlosa Osorio Reuters
Trump zapowiedział, że nałoży dodatkowe 10% cło na towary pochodzące z Chin 25% podatku dla Kanady i MeksykuPodał jednak kilka szczegółów, na przykład dotyczące wyjątków. Uzasadnił cła, powołując się na obawy dotyczące „bezpieczeństwa narodowego”, zamiast zwracać się do Kongresu o zgodę na przyjęcie takich podwyżek, twierdząc, że wywołałyby one obawy związane z nielegalną imigracją i nielegalnym handlem narkotykami na granicy.
Analitycy Wells Fargo zauważają, że nałożenie ceł na komponenty może zwiększyć cenę o 600–2500 dolarów za pojazd w przypadku części z Meksyku, Kanady i Chin. Ceny pojazdów montowanych w Meksyku i Kanadzie – które stanowią około 23% pojazdów sprzedawanych w USA – mogą wzrosnąć z 1750 do 10 000 dolarów.
Takie cła i zwiększone koszty zwiększyłyby problemy dla zmartwionego premiera Kanady Justina Trudeau. odrzucił żądanie jego rezygnacji,
Ontario rozpoczęło niedawno wielomilionową kampanię reklamową w USA, aby promować swoją rolę głównego partnera handlowego „Sojusznik Północy”.
Według szefa Forda Ontario jako prowincja jest trzecim co do wielkości partnerem handlowym USA, w tym głównym partnerem handlu zagranicznego dla 17 stanów. Zwraca uwagę, że handel między Ontario, a także szerzej pojętą Kanadą ze Stanami Zjednoczonymi jest znacznie bardziej równomiernie podzielony niż handel z Meksykiem, zwłaszcza gdy Kanada wysyła ropę do USA.
Premier Kanady Justin Trudeau przemawia na posiedzeniu klubu Partii Liberalnej w Ottawie, Ontario, Kanada, 16 grudnia 2024 r.
Blaira Gable’a Reuters
Eksport części samochodowych z Kanady wyniesie w 2023 roku 23,5 miliarda dolarów, podczas gdy eksport lekkich pojazdów wyniesie 53,5 miliarda dolarów. Według danych kanadyjskich całkowity import wyniósł odpowiednio 47,5 miliarda dolarów i 70,4 miliarda dolarów Konsultanci samochodowi DesrosiersWśród nich na Stany Zjednoczone przypada 95,3% całkowitego eksportu samochodów z Kanady i 57,7% całkowitego importu samochodów.,
„Wszystko, co zakłóca równowagę, będzie miało wpływ na obie strony granicy” – powiedział Flavio Volpe, szef Kanadyjskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych. „Najlepszy poziom taryf dla kanadyjskich i amerykańskich dostawców części samochodowych wynosi zero”.
Volpe argumentuje, że dwucyfrowe cła byłyby „egzystencjalne” i miałyby dalekosiężne skutki dla amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Jako przykład podał rok 2022, kiedy kanadyjscy kierowcy ciężarówek zablokowali most Ambassador Bridge pomiędzy Detroit a Windsor w Ontario w Kanadzie – najbardziej ruchliwy most graniczny między krajami – zakłócać produkcję Dla wielu producentów samochodów w USA
Toyota jest największym producentem samochodów w Kanadzie z około 526 000 sztuk w 2023 r., a za nią plasuje się Honda z około 378 500 pojazdów. GM, niegdyś największy producent ponad 1 miliona pojazdów w Kanadzie, jest obecnie jednym z najmniejszych producentów pojazdów lekkich w regionie.
Kanadyjski przemysł motoryzacyjny przeżywa rozkwit po dziesięcioleciach spadku, który pogłębił się podczas pandemii koronaawirusa.
Według danych branżowych dostarczonych przez Global Automakers, produkcja pojazdów lekkich w Kanadzie osiągnęła w zeszłym roku 1,54 miliona pojazdów, w porównaniu z niedawnym najniższym poziomem 1,1 miliona w 2021 r., ale nadal znacznie poniżej 2,9 miliona w 2000 r., wynika z danych branżowych dostarczonych przez Global Automakers % spadek od szczytu. Kanadyjskie Stowarzyszenie Handlowe.
„Branża, podobnie jak przemysł amerykański, stanęła przed wyzwaniem związanym z wychodzeniem z pandemii. Nie osiągnęliśmy jeszcze szczytu z punktu widzenia sprzedaży i produkcji, ale wracamy do zdrowia” – powiedział David Adams, prezes. Kanadyjscy światowi producenci samochodówCo reprezentuje interesy 16 producentów samochodów spoza USA.
Wzrost nastąpił pomimo zamknięcia dwóch dużych zakładów montażowych w Ontario, których właścicielami są Ford i Stellantis, ponieważ fabryki te nie mają obecnie pojazdów do produkcji. Z powodu braku produkcji zwolniono tysiące pracowników.
Duża część niepewności wynikała z przejścia przemysłu motoryzacyjnego na pojazdy całkowicie elektryczne. Adopcja pojazdów elektrycznych Nie stało się to tak szybko, jak oczekiwano. Trump zapowiedział także usunięcie dotacji na zakup pojazdów elektrycznych, które pomogły zwiększyć sprzedaż, mimo że nadal obowiązują świadczenia federalne.
„Kanadyjski przemysł motoryzacyjny wyraża głębokie zaniepokojenie, ponieważ nie jest jasne, w jakim kierunku podążać” – stwierdziła Charlotte Yates, przewodnicząca Centrum Badań nad Polityką Motoryzacyjną i emerytowana profesor na Uniwersytecie McMaster. „Istnieje szereg zmian w polityce publicznej, a także zmiany w postawach politycznych i oczywiście groźba ceł naprawdę niepokoi branżę w Kanadzie”.
Ford, premier Ontario, powiedział, że Stany Zjednoczone i Kanada muszą współpracować, tak jak to miało miejsce od dziesięcioleci.
„Powinniśmy skupić się na Chinach i Meksyku, a nie na naszym najbliższym sojuszniku na całym świecie” – powiedział Ford. „Zbudujmy fort, amerykańsko-kanadyjski fort przeciwko reszcie świata. Jeśli pozostaniemy razem, nie da się nas powstrzymać”.