Startup zajmujący się lotnictwem elektrycznym Archer Aviation podpisał umowę na wyłączność z wykonawcą Palmer Luckey z branży obronnej, firmą Anduril Industries, na wspólne opracowywanie samolotów nowej generacji dla wojska. Archer ogłosił także nową rundę finansowania w wysokości 450 milionów dolarów, która ma pomóc w realizacji jego ambicji obronnych.
Pierwszym produktem będzie samolot o napędzie hybrydowym do pionowego startu i lądowania (VTOL), który posłuży jako podstawa do ubiegania się firm o kontrakty z Departamentem Obrony USA. Archer formalizuje swoje wysiłki, aby stać się dostawcą samolotów dla wojska poprzez utworzenie nowego wewnętrznego działu o nazwie Archer Defence.
Podczas gdy Archer dąży do sfinalizowania rządowego procesu certyfikacji, będzie musiał uzyskać niezbędną zgodę rządu na swój elektryczny samolot do pionowego startu i lądowania, czyli eVTOL, coraz głębiej angażuje się także w dawny kompleks wojskowo-przemysłowy. Firma z siedzibą w San Jose w Kalifornii dostarczyła niedawno Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych jeden ze swoich samolotów Midnight eVTOL w ramach programu oceny. Podobne kroki podjęły także inne wysokiej klasy firmy lotnicze.
Pierwszym produktem będzie samolot do pionowego startu i lądowania z napędem hybrydowym
Archer ogłosił również, że otrzyma nową rundę kapitałową, w tym 430 milionów dolarów od istniejących inwestorów, takich jak Stellantis i United Airlines, a także nowych inwestorów, takich jak Wellington Management i spółka zależna ZEA Abu Dhabi Investment Holding Company 2pointZero Will od fundatorów. „Największy podmiot notowany na giełdzie, IHC. Archer twierdzi, że dotychczas zebrał łącznie 2 miliardy dolarów.
Oczekuje się, że wraz z Archerem inne firmy eVTOL ostatecznie otrzymają pełną zgodę Federalnej Administracji Lotniczej. Ostatnio sytuacja nabrała tempa, gdy agencja opublikowała długo oczekiwany raport regulacje końcowe W przypadku pojazdów eVTOL mówi się, że utoruje to drogę „przyszłości podróży lotniczych”. chwalony łucznik FAA „zapewni jasne wskazówki dotyczące tego, co jest wymagane do bezpiecznej eksploatacji samolotów eVTOL w USA”
Taksówki powietrzne, czasami błędnie określane przez media głównego nurtu jako „latające samochody”, to w zasadzie helikoptery bez hałaśliwych i zanieczyszczających środowisko silników gazowych (choć z pewnością mają swój własny, unikalny profil hałasu). Oprócz Archera firmy takie jak Joby Aviation, Volocopter i Beta Technologies twierdzą, że są o krok od uruchomienia usług, które docelowo będą dostępne na terenie całego kraju. Ale inni załamali się; Niemiecka firma Lilium poinformowała niedawno, że dwie z jej spółek zależnych zbankrutowały i mogą zakończyć działalność.
Tymczasem Anduril to firma zajmująca się technologią wojskową, założona przez twórcę Oculusa Luckeya, która produkuje technologię nadzoru i rozpoznania, a także drony wojskowe. Firma niedawno nawiązała współpracę z OpenAI w celu zintegrowania oprogramowania producenta ChatGPT z systemem przeciwdronowym Anduril.