wersja oryginalna Z tę historię pojawił się w magazyn Quanta,
Davida Basisa fascynowała matematyka z tego samego powodu, który odrzuca wiele osób: nie rozumiał, jak ona działa. W przeciwieństwie do innych procesów twórczych, takich jak tworzenie muzyki, którą można usłyszeć lub tworzenie obrazów, które można zobaczyć, matematyka jest w większości procesem wewnętrznym, ukrytym przed wzrokiem. „To było trochę magiczne. Byłem ciekaw” – powiedział.
Ciekawość doprowadziła go w końcu do uzyskania stopnia doktora matematyki na Uniwersytecie Paris Diderot pod koniec lat 90. Następną dekadę spędził studiując geometryczną teorię grup, zanim w 2010 roku porzucił badania matematyczne i założył start-up zajmujący się uczeniem maszynowym.
Przez cały ten czas nigdy nie przestał zadawać sobie pytania, co tak naprawdę oznacza uprawianie matematyki. Basia nie zadowalała się samym rozwiązywaniem problemów. Chciał dokładniej zbadać – i pomóc innym ludziom zrozumieć – w jaki sposób matematycy myślą o swojej sztuce i ją praktykują.
W 2022 roku opublikował swoją odpowiedź – pt Matematycy: sekretny świat intuicji i ciekawościMa on nadzieję, że „wyjaśni, co dzieje się w mózgu osoby zajmującej się matematyką” – powiedział. Ale co więcej, powiedział: „To książka o wewnętrznym doświadczeniu człowieka”. Został on przetłumaczony z oryginału francuskiego na angielski na początku tego roku.
W MatematykaBasis wysuwa prowokacyjne twierdzenie, że niezależnie od tego, czy zdajesz sobie z tego sprawę, czy nie, stale zajmujesz się matematyką – i jesteś w stanie rozszerzyć swoje zdolności matematyczne daleko poza to, co wydawało ci się możliwe. Basis dowodzi, że matematyczne zdolności wybitnych matematyków, takich jak Bill Thurston i Alexander Grothendieck, nie wynikały z wrodzonego geniuszu. Stali się raczej potężnymi matematykami, ponieważ chcieli stale kwestionować i udoskonalać swoją intuicję. Opracowali nowe pomysły, a następnie wykorzystali logikę i język do ich przetestowania i ulepszenia.
Jednak według Basisa sposób nauczania matematyki w szkole kładzie nacisk na logiczną część procesu, w której ważniejszym elementem jest intuicja. Matematykę należy postrzegać jako dialog między nimi: między logiką a instynktem, między językiem a abstrakcją. Jest to także rodzaj praktyki fizycznej, takiej jak joga czy sztuki walki – coś, co można ulepszyć poprzez trening. Wymaga to okiełznania dziecięcego stanu i uwzględnienia własnej wyobraźni, łącznie z błędami, które się z nią wiążą.