Jak sztuczna inteligencja i analityka biznesowa sprzyjają lepszej współpracy

Aplikacje AI mają bardzo realny wpływ na produktywność i współpracę. Według szkoły Sloan School z MIT generatywna sztuczna inteligencja może poprawić wydajność wysoko wykwalifikowanego pracownika o 40% w stosunku do swoich rówieśników którzy z tego nie korzystają. Te ulepszenia nie dotyczą tylko pracy indywidualnej.

Efektywne połączenie generatywnej sztucznej inteligencji i analityki biznesowej często określa się mianem GenBI. Jako osoba niezwiązana z technologią fascynuje mnie sposób, w jaki technologie takie jak sztuczna inteligencja i GenBI są wykorzystywane, aby współpraca między ludźmi była znacznie skuteczniejsza niż w przeszłości. Jeszcze bardziej interesujące jest to, jak może nawet pomóc w lepszej współpracy międzyludzkiej.

Co to jest GenBI?

Generative BI łączy generatywną sztuczną inteligencję i narzędzia analityki biznesowej, dzięki czemu dane analityczne stają się bardziej przydatne i dostępne zarówno dla użytkowników biznesowych, jak i zespołów zajmujących się danymi. Działa poprzez połączenie generatywnego rozwiązania AI z istniejącymi źródłami danych i narzędziami analitycznymi firmy.

Warto zauważyć, że systemy GenBI na ogół nie opierają się na bardziej dostępnych publicznie rozwiązaniach generatywnych sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, głównie ze względu na wyzwania związane z przesyłaniem tak dużej ilości danych do LLM oraz potencjalne problemy z bezpieczeństwem danych zaangażowanych w udostępnianie w taki sposób wrażliwych danych korporacyjnych. Jednakże systemy te nadal mają na celu zapewnienie doświadczenia podobnego do ChatGPT, aby stworzyć proste i łatwe podejście do analityki biznesowej.

Zamiast tego, jak twierdzi Avi Perez, CTO w Analiza piramidy wyjaśnione w A niedawny wywiad dzięki narzędziom DATAcated GenBI „umożliwiają użytkownikom przesyłanie żądań. Przekazujemy go LLM wraz z całą masą opisów składników – tego, co nazywam „składnikami” – aby powiedzieć: „Oto zawartość bazy danych użytkownika”. A LLM w zasadzie wraca z przepisem i mówi: „W ten sposób powinieneś zadać pytanie, o które pyta użytkownik”. Pytanie jest następnie wykonywane na samych danych.”

Warto zauważyć, że, jak wyjaśnia Perez, narzędzia GenBI to te, które „komunikują się z Twoimi danymi, a nie LLM. Dzięki temu jest on skalowalny, funkcjonalny i bezpieczny. Myślę, że to jedyny znany nam w obecnej epoce sposób, aby dane korporacyjne działały w ramach LLM”.

Jak GenBI jest dziś wykorzystywane

Korzystając z przetwarzanie języka naturalnego modeli nieodłącznie związanych z generatywną sztuczną inteligencją osoby korzystające z tych informacji mogą cieszyć się większą łatwością obsługi, próbując uzyskać istotne informacje na temat swoich danych.

Dzięki temu narzędzie GenBI faktycznie dostarcza odpowiedzi i wyniki, które mają sens w przypadku pytania lub prośby przesłanej przez użytkownika. Dzięki takiemu modelowi użytkownicy biznesowi często są w stanie uzyskać odpowiedzi na zapytania analityki biznesowej w czasie krótszym niż 30 sekund, nawet w przypadku zadawania pytań stosunkowo niejasnym lub prostym językiem.

Za pomocą GenBI użytkownicy mogą przeglądać informacje zawarte w źródłach danych, aby szybko i skutecznie wykonywać odpowiednie zadania analityki biznesowej, takie jak tworzenie pulpitów nawigacyjnych i raportów, prognozowanie przyszłych wyników, badanie anomalii w wynikach biznesowych i nie tylko.

Pomagając w dostarczaniu znaczących punktów danych i raportów na podstawie żądań informacji, użytkownicy nie muszą spędzać niezliczonych godzin na przeszukiwaniu danych, kodowaniu zapytań lub ręcznym generowaniu raportów. Zamiast tego mogą skupić się na faktycznym wykorzystaniu tych informacji do własnych celów związanych ze współpracą.

Jak GenBI może wspierać lepszą współpracę

Jak podkreślono w A najnowszy raport firmy Zoom sztuczna inteligencja może odegrać potężną rolę w usprawnianiu wspólnych wysiłków. Według raportu 75% liderów organizacji, których zespoły korzystają ze sztucznej inteligencji, twierdzi, że poprawiło to ich umiejętności współpracy.

Ostatecznie największą zaletą korzystania z narzędzi AI jest oszczędność czasu. Współpraca często wymaga dużej ilości czasu. Zadania takie jak udostępnianie elementów działań, uzyskiwanie i ocena danych oraz wysyłanie komunikacji są niezbędne, ale mogą stać się niezwykle czasochłonne i odrywać od zadań, które są większymi czynnikami napędzającymi strategiczne cele i działania partnerstwa.

Automatyzując rutynowe lub przyziemne zadania, a także zadania, które mogą stanowić wyzwanie dla poszczególnych pracowników, sztuczna inteligencja – i GenBI – pozwalają osobom zaangażowanym we wspólne wysiłki zaoszczędzić czas i skupić się na takich rzeczach, jak kreatywne sesje burzy mózgów lub podejmowanie decyzji.

Jak pokazuje ten przykład, GenBI może być potężnym źródłem usprawnienia współpracy wewnętrznej. GenBI może pomóc poszczególnym osobom w przygotowaniu danych i złożonej analizie, umożliwiając im wspólną pracę w celu zidentyfikowania i przekazania kluczowych spostrzeżeń, które mogą mieć bardzo realny wpływ na ogólną wydajność – a wszystko to w niezwykle efektywny czasowo sposób.

Zasadniczo GenBI pomaga demokratyzować dostępne dane firmy, dzięki czemu organizacje mogą optymalizować strategie marketingowe, zwiększać swoją produktywność, lepiej rozumieć dynamikę procesów sprzedażowych i logistycznych i nie tylko. Dzięki możliwości oceny i wykorzystania dowolnych punktów danych organizacji, współpracownicy mogą cieszyć się jeszcze większymi korzyściami przezroczystość i komunikacji, gdy znajdują rozwiązania głównych problemów.

Uwalnianie większego potencjału technologicznego

Dzięki narzędziom GenBI firmy mają w swoim arsenale kolejny zasób, który pozwala ulepszyć sposób uzyskiwania dostępu do danych i korzystania z nich, a to może ostatecznie znacząco zmienić sposób ich współpracy zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Umożliwiając wszystkim członkom zespołu lepsze zrozumienie i wykorzystanie dostępnych danych, organizacje mogą działać w bardziej efektywny sposób i dzięki bardziej wiarygodnym spostrzeżeniom opartym na danych.

Kiedy te spostrzeżenia zostaną wykorzystane do ukierunkowania wspólnych wysiłków, potencjalne wyniki na każdym etapie partnerstwa mogą zostać znacznie ulepszone i usprawnione. Od usprawniania operacji wewnętrznych po zapewnienie jasnej i przejrzystej komunikacji z partnerami zewnętrznymi, ci, którzy w pełni korzystają z GenBI, są gotowi zapewnić sobie wyraźną przewagę konkurencyjną.

źródło