W tegorocznym raporcie GDC o stanie branży – obszernej i dalekosiężnej ankiecie przeprowadzonej wśród twórców gier ze wszystkich dziedzin w branży – respondenci zostali poproszeni o szczegółowe opisanie swoich obecnych i najbliższych planów dotyczących oprogramowania na różnych platformach. Oczywiście dotyczy to również twórców rzeczywistości wirtualnej i rzeczywistości rozszerzonej, którzy w dużej mierze skupiają się wokół Meta Quest i Steam VR jako głównej strefy docelowej dla tych technologii. Samo w sobie nie jest to zaskoczeniem, ponieważ te dwie platformy również zdominowały listę VR/AR 2024.

Jednak zauważalną zmianą w dynamice było przesunięcie pomiędzy ekosystemem PlayStation VR – obejmującym zarówno oryginalne gogle kompatybilne z PlayStation 4, jak i jego następcę na PlayStation 5 – a Apple VisionOS – używanym wyłącznie w goglach Apple Vision Pro. Podczas gdy w zeszłym roku zestawy słuchawkowe PlayStation wyprzedziły Vision Pro o 15% do 13%, w 2025 roku 26% respondentów stwierdziło, że pracuje nad oprogramowaniem Apple VisionOS, a 25% wypróbowało PlayStation VR/VR2.

Jest to szczególnie dziwne, ponieważ PlayStation VR2 to zestaw słuchawkowy przeznaczony do gier, który zasadniczo nie służy żadnemu innemu celowi niż granie w gry VR, podczas gdy Apple Vision Pro jest pozycjonowany jako wielofunkcyjne urządzenie zwiększające produktywność. Witryna Apple poświęcona zestawom słuchawkowym nawet nie wspomina o grach aż do połowy strony. Nie jest to zaskakujące, ponieważ za 3500 dolarów jest to zdecydowanie mniej popularne urządzenie. PlayStation VR2 ma problemy na rynku z różnych powodów, pod przewodnictwem byłego dyrektora PlayStation Powiedzieć mu, że „mylił się” Ostatnio o możliwym sukcesie urządzenia.

Nie wydaje się, aby jakiekolwiek urządzenia VR mogły w najbliższym czasie przejąć udział w rynku od urządzeń Meta, ponieważ pozostają one dominującym zestawem słuchawkowym VR, głównie ze względu na niską cenę, obniżoną cenę i swobodny format. Wygląda na to, że walka o wymianę myśli wśród twórców VR wymyka się na rzecz PlayStation, chyba że w 2025 r. wydarzy się coś wielkiego, co ożywi ich markę VR.


Source link