Możemy otrzymać prowizję od zakupów dokonanych za pośrednictwem linków.

Wes Anderson zapracował sobie na reputację niezwykłego reżysera. Jego styl jest niepowtarzalny, począwszy od przełomowego niezależnego hitu „Rushmore” po nagrodzony Oscarem przebój „The Grand Budapest Hotel”. Nie ma co do tego wątpliwości, gdy ogląda się film Wesa Andersona. Reżyser pracuje konsekwentnie od 30 lat, co nie jest łatwym zadaniem. Po drodze było kilka progów zwalniających, to pewne, ale Andersonowi zawsze udaje się je pokonać.

Jeden z takich przeskoków miał miejsce w 2009 roku wraz z premierą animowanego filmu Andersona „Fantastyczny pan lis” Andersona. Choć film został przyjęty krytycznie, delikatnie mówiąc, nie odniósł sukcesu kasowego. Film w pierwotnej wersji zarobił na całym świecie nieco ponad 46 milionów dolarów, przy zgłoszonym budżecie wynoszącym 40 milionów dolarów. Niemniej jednak względna porażka tego filmu utorowała drogę do jednego z jego największych sukcesów. Mianowicie „Królestwo Księżyca” z 2012 roku.

W wywiadzie z 2012 r termin ostatecznyAnderson wyjaśnił, że po klapie kasowej „Fantastycznego pana Lisa” (za co bierze odpowiedzialność), trudno było zapewnić mu większy budżet na kolejny projekt. W rezultacie, gdy zdecydowali się pociągnąć za spust „Moonrise Kingdom”, musieli to zrobić za skromniejszą sumę. Według Andersona:

„Myślę, że kiedy kręciliśmy „Fantastycznego pana Lisa” i ten film nie odniósł zbyt dobrego sukcesu, musieliśmy nakręcić „Królestwo Księżyca” za mniej pieniędzy, niż, jak sądzę, zarobilibyśmy w innych okolicznościach. Być może tak by się stało. było trochę więcej, niewiele, a i tak nakręcilibyśmy ten sam film, ale było to trudniejsze, niż mogło być.

Choć „Fantastyczny pan Lis” nie odniósł w czasie swojej emisji wielkiego sukcesu, w końcu znalazł rzeszę odbiorców. Otrzymał także wydanie Criterion Blu-ray w 2019 roku, które możesz kupić w AmazonieFilmy Andersona mają długi okres przydatności do spożycia, co nie jest możliwe w przypadku wszystkich reżyserów. Co więcej, reżyser podczas realizacji tego filmu wyciągnął cenną lekcję. Anderson powiedział w tym samym wywiadzie: „Wolę nakręcić film, który chciałem, niż hit, który według nich moglibyśmy nakręcić”.

Moonrise Kingdom skorzystało na niskim budżecie

Ostatecznie Andersonowi udało się pozyskać budżet w wysokości 16 milionów dolarów na nakręcenie historii miłosnej o dwóch uciekinierach 12-latków na wyspie New Penzance w Nowej Anglii w latach 60. Stworzenie filmu z epoki z pierwszorzędną obsadą przy takim budżecie nie jest łatwym zadaniem, ale Andersonowi się to udało. Mimo że trzeba było to zrobić przy mniejszym budżecie, stworzył „Królestwo Księżyca” tak, jak chciał. Jak tłumaczył, z pewnością było to trudniejsze ze względu na ograniczenia finansowe, ale to był także jego film.

Nowicjusze Kara Hayward i Jared Gilman przewodzą obsadzie odpowiednio w rolach Suzie i Sama, ale Anderson połączył także innych aktorów, takich jak Bruce Willis, Edward Norton, Harvey Keitel, Bill Murray, Frances McDormand i Tilda Swinton. Mimo to całkowity budżet filmu nie przekracza kwoty, jaką zarobiłby pierwszoklasista za hit kinowy u szczytu swojej kariery. Na szczęście reputacja Andersona jako filmowca jest taka, że ​​aktorzy chcą z nim pracować, niezależnie od dnia wypłaty.

„Myślę, że zarobiłem na tym filmie 4200 dolarów” – powiedział Edward Norton w wywiadzie udzielonym w 2019 roku. Tygodnik Rozrywki„Ludzie pytają mnie: «Dlaczego wystąpiłaś w tej reklamie Prady w Londynie?». To dlatego, że chcę robić filmy takie jak „Królestwo Księżyca”, a Wes nie płaci… Oczywiście straciłem pieniądze na każdym filmie Wesa Andersona. Norton powiedział również, że chciałby zastanowić się nad Andersonem jako reżyserem.

„Moonrise Kingdom” było wielkim hitem zarówno krytycznym, jak i komercyjnym. Zarobił 68,8 miliona dolarów w światowych kasach, czyli ponad czterokrotnie więcej niż budżet produkcji. W tym roku film był także nominowany do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny. Jedynymi filmami Andersona, które zarobiły więcej, były „Grand Budapest Hotel” (163 mln dolarów) i „Królewscy Tenenbaumowie” (71,4 mln dolarów).

Od tego czasu Anderson w dużej mierze podąża za szablonem, który bierze mniej pieniędzy, ale zachowuje kontrolę twórczą. To w dużej mierze przyczyniło się do tego, że „Asteroid City” stało się wielkim hitem, a czołowi aktorzy po raz kolejny pracowali za niskie zarobki, aby dostać szansę w filmie Wesa Andersona. Jeśli „Fantastyczny pan Lis” byłby wielkim hitem, kto wie? Być może filmografia Andersona wygląda zupełnie inaczej.

„Moonrise Kingdom” można wypożyczyć lub kupić w Prime Video,

Source link