W tym tygodniu Prezydent Odchodząca administracja Joe Bidena sfinalizowała przepisy mające na celu skuteczny zakaz poruszania się po amerykańskich drogach wszystkich technologii pojazdów powiązanych z Chinami i Rosją – jest to historyczne działanie o dalekosiężnych skutkach, zwłaszcza w odniesieniu do rosnącego handlu chińskimi pojazdami elektrycznymi po przystępnych cenach.

Departament Handlu USA argumentował, że przepisy, zaproponowane po raz pierwszy we wrześniu, są niezbędne do ochrony amerykańskich pojazdów przed zagranicznymi przeciwnikami i ingerencjami. Sekretarz handlu Gina Raimondo powiedziała w zeszłym roku: „Wyobraźcie sobie, że na amerykańskich drogach znajdują się tysiące lub setki tysięcy pojazdów podłączonych do sieci chińskiej, które ktoś w Pekinie mógłby natychmiast i jednocześnie unieruchomić”. Sankcje wobec chińskiego i rosyjskiego oprogramowania zaczną obowiązywać w 2027 r., a ograniczenia sprzętowe wejdą w życie w 2029 r.

Na papierze może się to wydawać katastrofą dla Waymo. Twórca technologii pojazdów autonomicznych z firmy Alphabet ogłosił w 2021 r., że producent samochodów Zikr – marka należąca do chińskiego giganta motoryzacyjnego Geely – zbuduje robotykę nowej generacji.

W rzeczywistości modele przedprodukcyjne są już testowane na drogach w San Francisco i Phoenix, a na początku tego miesiąca dyrektorzy firmy Zeeker powiedzieli reporterom, że planuje rozpocząć dostarczanie wersji produkcyjnej pojazdu o nazwie Zeeker RT jeszcze w tym roku.

Pomimo nowych przepisów Waymo ma pewność, że nie będzie to miało wpływu na tę współpracę i zamierza kontynuować działania zgodnie z planem.

„Nie wierzymy, że ostateczne zasady będą miały wpływ na nasze korzystanie z platformy Zeeker” – napisał rzecznik Waymo, Ethan Teicher, w e-mailu do WIRED.

W uwagach przekazanych Departamentowi Handlu w zeszłym roku Waymo argumentowało, że jego pojazdy nie powinny podlegać nowym przepisom, ponieważ wszystkie podłączone do sieci technologie na pokładzie są własnością Amerykanów i są w nie wyposażone.

Pojazdy, które Waymo otrzymuje od Geely, to „pojazdy podstawowe”, które nie są wyposażone w systemy telematyczne ani żadne inne technologie umożliwiające pojazdowi komunikację z producentem lub wysyłanie danych do producenta. Tylko „autoryzowany personel” instaluje technologię autonomicznego prowadzenia Waymo w samochodach po dostawie na terenie Stanów Zjednoczonych.

Departament Handlu nie odpowiedział na pytania WIRED dotyczące partnerstwa Waymo Zikr.

Obecnie Waymo świadczy usługi samodzielnego transportu pasażerów w metrze w Phoenix, San Francisco i Los Angeles, korzystając ze zmodyfikowanych pojazdów elektrycznych Jaguar I-Pace. Oczekuje się, że Atlanta i Austin dołączą jeszcze w tym roku.

Firma podpisała także umowę z Hyundaiem na wykorzystanie zmodyfikowanych Ioniq 5 w swojej flocie transportowej jeszcze w tym roku.

Podczas gdy Waymo jest pewien nowe pojazdy – Który będzie miał więcej miejsca na nogi, wyższą linię dachu i mniej stopni, dzięki czemu pojazdy będą dostępne dla większej liczby pasażerów – Zniesie ograniczenia, nadal nie jest jasne, czy będą mogły podlegać nowej, stuprocentowej taryfie na chińskie pojazdy elektryczne, sfinalizowanej przez Joe Administracja Bidena jesienią ubiegłego roku.

„Uważnie monitorujemy taryfy, ale plany Waymo są realizowane zgodnie z planem” – potwierdził Teicher.

Source link