Niesamowity aparat w iPhonie 16 Pro potrafi zrobić jedne z najlepszych zdjęć, jakie można uzyskać telefonem. Dzięki wielu krystalicznie czystym obiektywom i nowym stylom fotograficznym ma wiele do zaimponowania nawet najbardziej wymagającym fotografom. Stoczył także zaciętą walkę z najlepszymi telefonami z aparatem, w tym Galaxy S24 Ultra, Pixel 9 Pro i Xiaomi 14 Ultra.
czytaj więcej:iPhone 16 Pro konkuruje z Xiaomi 14 Ultra
Ale nie jest to aparat idealny. Zarówno jako doświadczony recenzent telefonów, jak i profesjonalny fotograf, mam wyjątkowo wysokie oczekiwania wobec aparatów telefonicznych z najwyższej półki i po używaniu iPhone’a 16 Pro od jego premiery mam pewne pomysły, co należy zmienić.
Oto główne punkty, które chciałbym ulepszyć w iPhonie 17 po jego premierze we wrześniu 2025 r.
duży przetwornik obrazu
Chociaż czujnik 1/1,28 cala w głównym aparacie iPhone’a 16 Pro jest już dobrej wielkości – i nieco większy niż czujnik 1/1,33 cala w S24 Ultra – chciałbym, aby Apple powiększył się. Większy czujnik obrazu może przechwycić więcej światła i zapewnić lepszy zakres dynamiki. Właśnie dlatego profesjonalne aparaty mają przynajmniej „pełnoklatkowe” przetworniki obrazu, podczas gdy naprawdę wysokiej klasy aparaty, takie jak niesamowity Hasselblad 907X, mają ogromne przetworniki „średniego formatu”, zapewniające nieskazitelną jakość obrazu.
Xiaomi to rozumie, wyposażając swojego 14 Ultra w 1-calowy sensor. Jest większy niż czujnik znajdujący się w prawie każdym telefonie, dzięki czemu 14 Ultra może robić wspaniałe zdjęcia w różnych sytuacjach – w tym na koncercie Taylor Swift. Ciekaw jestem, czy Apple przynajmniej dogoni telefony Xiaomi z 1-calowymi czujnikami. Choć jeśli mówimy o wygórowanych ambicjach, być może iPhone 17 mógłby być pierwszym smartfonem z pełnoklatkowym sensorem obrazu. Nie wstrzymywałbym się z tym – telefon i obiektyw potrzebowałyby znacznie więcej, aby to pomieścić, więc prawdopodobnie wygodniej byłoby wykonywać połączenia za pomocą bezlusterkowca.
zmienna przysłona
Skoro mowa o Xiaomi 14 Ultra, kolejnym powodem, dla którego telefon jest tak atrakcyjny w fotografii, jest zmienna przysłona w głównym aparacie. Jego najszersza przysłona to f/1,6 – czyli znacznie więcej niż f/1,78 w iPhonie 16 Pro. Ta szersza przysłona wpuszcza dużo światła w słabych warunkach oświetleniowych i bardziej autentycznie pozwala uzyskać nieostry bokeh wokół obiektu.
Ale przysłonę Xiaomi można też przymknąć do f/4 i dzięki tak wąskiej przysłonie jest w stanie stworzyć rozbłyski gwiazd wokół punktów świetlnych. Uwielbiam uzyskiwać ten efekt w trybie nocnym z telefonu. Dzięki temu powstałe zdjęcia wyglądają, jakby były zrobione profesjonalnym aparatem i obiektywem, podczas gdy na iPhonie te same punkty świetlne wyglądają jak kuliste plamy.
Więcej stylów fotograficznych
Chociaż Apple zintegrowało różne style i efekty z aparatami iPhone’a, seria iPhone’a 16 idzie dalej, zapewniając większą kontrolę nad efektami i więcej opcji tonowania. Wystarczy, że starsza redaktorka CNET, Lisa Edicicco, określiła nowe style fotograficzne jako „ulubioną nową funkcję w najnowszym telefonie Apple”.
Myślę, że też są świetne. Albo raczej są świetne początek. Różne odcienie kolorów, takie jak w przypadku stylów Amber i Gold, dodają scenom uroczego ciepła, a fajny efekt dodaje zanikania filmów w stylu vintage, ale wciąż nie ma zbyt wiele do wyboru. Bardzo chciałbym, aby Apple wprowadziło więcej stylów fotograficznych z różnymi opcjami tonowania kolorów, a nawet z tonami naśladującymi starsze taśmy filmowe firm Kodak lub Fujifilm.
Oczywiście istnieje wiele aplikacji innych firm, takich jak VSCO lub Snapseed, które umożliwiają dowolną zabawę z filtrami kolorów. Jednak korzystanie ze stylów Apple oznacza, że możesz robić zdjęcia z już zastosowanym wyglądem, a następnie zmienić go później, jeśli Ci się nie podoba – nie ma nic sztywno powiązanego z obrazem.
Ulepszona integracja ProRaw ze stylami fotograficznymi
Myślę jednak, że Apple trochę przegapiło okazję ze swoimi stylami fotograficznymi, ponieważ można ich używać tylko podczas robienia zdjęć w formacie HEIF (High Efficiency Image Format). Niestety nie można ich używać podczas nagrywania w ProRaw. Podoba mi się wykorzystanie przez Apple oprogramowania ProRaw na poprzednich iPhone’ach, ponieważ wykorzystuje ono całą fotografię obliczeniową iPhone’a – w tym takie rzeczy, jak łączenie obrazów HDR – ale nadal generuje plik DNG Raw w celu łatwej edycji.
Plik DNG zazwyczaj oferuje większą swobodę w zakresie rozjaśniania ciemnych obszarów obrazu lub redukowania świateł, co czyni go niezwykle wszechstronnym. Wcześniej podczas fotografowania w formacie ProRaw można było używać gotowych ustawień kolorów Apple i podobało mi się to. Często robię zdjęcia w stylu ulicznym, korzystając z trybu czarno-białego o wysokim kontraście, a następnie edytuję surowy plik.
Używanie tego samego czarno-białego wyglądu oznacza teraz robienie zdjęć wyłącznie w formacie HEIF, co eliminuje korzyści wynikające z używania ProRaw firmy Apple. Co ciekawe, chociaż stare „filtry” nie są już dostępne w aplikacji Aparat podczas robienia obrazu w formacie Raw, nadal można zastosować te filtry do zdjęć w formacie Raw w aplikacji Galeria na iPhonie za pośrednictwem menu Edycja.
LUT dla wideo ProRes
A skoro już jesteśmy przy temacie gotowych ustawień kolorów i filtrów, Apple musi wprowadzić je także do wideo. W iPhonie 15 Pro Apple wprowadziło możliwość nagrywania wideo w ProRes, co skutkuje bardzo niskim kontrastem, niemal szarym materiałem. Pomysł jest taki, że edytor wideo pobierze ten surowy materiał, a następnie zastosuje na nim własne zmiany, często stosując wstępne ustawienia kontrastu i kolorów zwane tabelami LUT (ang. look-up table), które nadają materiałowi szczególny wygląd – typowy dla horrorów i niebieski dla romantycznej atmosfery lub ciepłe i jasne odcienie dla romantycznej atmosfery dramatu.
Jednak Apple nie udostępnia żadnego rodzaju tabeli LUT do edycji wideo ProRes na iPhonie poza poprawą kontrastu, która tak naprawdę nie spełnia swojego zadania prawidłowo. Jasne, celem ProRes jest to, że pobierzesz ten materiał z iPhone’a, umieścisz go w oprogramowaniu takim jak Davinci Resolve, a następnie odpowiednio ocenisz kolor materiału, aby wyglądał płynnie i profesjonalnie.
Ale to nadal pozostawia pliki na Twoim telefonie, a ja chciałbym móc z nimi zrobić więcej. Moja galeria jest pełna niesklasyfikowanych plików wideo, z którymi rzadko będę pracować, ponieważ wymagają one zewnętrznej korekcji kolorów. Po przekształceniu tych plików z nudnych i szarych w piękne kolorowe, chciałbym udostępnić je mojej rodzinie na Instagramie lub WhatsApp.
Chciałbym, aby Apple stworzyło serię własnych tabel LUT, które można zastosować bezpośrednio do plików wideo ProRes na iPhonie, w przypadku iPhone’a 17, a nawet iPhone’a 16 w ramach aktualizacji oprogramowania.
Gdyby Apple udało się wdrożyć wszystkie te zmiany – może poza pełnoklatkowym sensorem, który nawet ja przyznam, że jest nieco ambitny – miałby w rękach absolutną bestię z aparatu.